ISTOTA I CZYNNIKI DETERMINUJĄCE POPYT Z perspektywy ekonomii rynek jest procesem polegającym na konfrontacji popytu i podaży, czyli konsumenci i sprzedający określają, co posiadają zamiar kupować i sprzedawać oraz na jakich warunkach [Kamerschen, McKenzie i Nardinelli 1993, s.
47]. Powyższa definicja demonstruje rynek jako pewien mechanizm, który posiada umiejętności autoregulacji i dochodzenia do równowagi samoistnie między przeciwnymi siłami rynkowymi. W teorii ekonomii istnieje wiara w rynek, który doprowadza gospodarkę samoistnie w stan równowagi.
Poglądy te zainicjował Adam Smith w teorii klasycznej, traktując rynek jako „niewidzialną rękę gospodarki" [Smith 2013]. Konsumenci i sprzedający określają ilości dóbr, które mają być kupione i sprzedane.
pokaźnym elementem procesu rynkowego jest konkurencja, która jest procesem za pomocą którego uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swoich interesów, próbują przedstawić korzystniejsze od innych oferty pod względem ceny lub innych cech, np.
jakości, co wpływa na decyzję o zawarciu transakcji. W wyniku tego ustalana jest wartość rynkowa. Kupujący konkurują o ograniczoną liczba dóbr znajdujących się na rynku, a sprzedający o środki finansowe będące w posiadaniu klientów.
W wyniku tego rynek funkcjonuje jako bezustannie działający system informacji i zamiany [Kirzner 1973,s.10]. W pełni konkurencyjny rynek składa się z licznych sprzedawców i konsumentów identyczny artykuł tak,że żaden pojedynczy sprzedawca, ani nabywca nie jest w stanie wpłynąć na cenę rynkową poprzez zmianę wielkości produkcji (podaży) lub wielkości zakupu (popytu) [Hall i Taylor 2004, s.
38]. Ponadto wejście albo opuszczenie wspaniale konkurencyjnego rynku nie jest niczym ograniczone. Wzajemne powiązania i zależności między podmiotami powstają za pośrednictwem rynku towarów i usług.
Każdy z podmiotów dąży do optymalizacji korzyści z podjętych działalności. Dlatego w literaturze przedmiotu uważa się, iż kształtowanie się cen rynkowych produktów i usług wynika z relacji między siłami popytu i podaży.
Powstające na rynku relacje pomiędzy popytem, a podażą i wynikającą z tego ceną uzależnione są od tego w jakich warunkach i pod wpływem jakiej konkurencji działają podmioty gospodarcze. W niniejszym rozdziale zostanie zaprezentowana istota i czynniki determinujące popyt oraz jego wpływ na stan gospodarki i obfitość narodowe.
MARKETINGOWE ASPEKTY LOGISTYCZNE DYSTRYBUCJI W UNII EUROPEJSKIEJ W Polsce w ciągu ostatnich kilku lat nastąpił intensywny rozwój logistyki, powstało mnóstwo publikacji na ten temat. Coraz więcej firm zaczęło zwracać uwagę na to w jaki sposób wykorzystywane są środki transportu, czy bardziej opłacalne jest posiadanie magazynów własnych czy ich dzierżawienie, czy klient obsługiwany jest efektywnie i w sposób gwarantujący jego zadowolenie.
Powszechne stało się kalkulowanie kosztów dystrybucji towarów i porównywanie ich z osiąganym zyskiem ze sprzedaży. Niejednokrotnie sporo firm zaczęło zlecać całą obsługę logistyczną począwszy od obsługi magazynów, na dostarczaniu do kupujących finalnych kończąc, wyspecjalizowanym firmom logistycznym.
Okazało się bowiem,niewielkie firmy miały tak wysokie koszty utrzymania zapasów, obsługi magazynów, koszty pracy i związanych z tym składek, iż zlecenie tych czynności jednej firmie jest należyciejsze pod względem finansowym.
A biorąc pod uwagę to, że klient jest obsłużony szybciej i kompleksowo, firma może skoncentrować się na pozyskiwaniu nowych odbiorców. Dystrybucja jest procesem przemieszczania towarów od ich wytwórcy do miejsc, gdzie zostaną dostarczone nabywcom finalnym.
Ważne jest żeby wyrób był dostarczony adekwatnej jakości, w adekwatnej ilości, w ściśle określonym czasie i do wskazanego miejsca. Każda by wykonać te operacje musi określić jaki kanałami będzie to robić, jaka będzie lokalizacja miejsc sprzedaży, czy będzie korzystać z maksymalnie długich kanałów dystrybucji tzn.
wielu różnorodnych pośredników, czy również sama będzie pozyskiwała konsumentów i docierała do jednostkowych odbiorców. Celem rozdziału było zbadanie marketingowych i logistycznych aspektów dystrybucji sprzętu rehabilitacyjno-leczniczego.
WYBRANE ASPEKTY PRAWNE zastosowania BEZZAŁOGOWYCH APARATÓW LATAJĄCYCH W OPERACJACH PRZECIWDZIAŁANIA WSPÓŁCZESNEMU TERRORYZMOWI NA TERYTORIUM UNII EUROPEJSKIEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM zastosowania ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO Bezzałogowe Aparaty Latające (BAL, z ang.
Unmanned Air Vehicles – UAV albo w wersji bojowej – Unmanned Combat Air Vehice – UCAV) stosowane są z reguły przez siły zbrojne w procesie wsparcia szeroko rozumianego bezpieczeństwa narodowego. Ich przeznaczeniem jest na ogół zbieranie danych o charakterze nadzorczym i obserwacyjnym, rozpoznawczym albo wywiadowczym/zwiadowczym, monitoring i kontrola granic państwowych.
Do innych pokaźnych zadań należy ochrona kontrwywiadowcza; walka radioelektroniczna; transport; ochrona baz wojskowych; akcje poszukiwawcze i ratownicze oraz działania psychologiczne; wsparcie statków załogowych, w tym śmigłowców; wskazywanie celów (przy znacznym nasileniu środków przeciwlotniczych – tak żeby uniknąć niepotrzebnych strat w ludziach); rozpoznanie meteorologiczne; nadzór szlaków komunikacyjnych, w tym morskich; komunikacja i transport; obrazowanie powierzchni (mapping); nadzorowanie natężenia ruchu oraz monitoring sytuacji kryzysowych.
W zależności od parametrów technicznych mogą być jeszcze zastosowane do prowadzenia działań stricte bojowych, takich, jak: obserwacja-namierzanie-likwidacja pojedynczego celu lub grupy celów; korekta ognia artylerii; organizacja łączności radiowej w centrum działań zbrojnych/wojennych oraz wspomaganie operacji odzyskiwania izolowanego personelu (z ang.
Personel Recovery – PR). Produktywne wykorzystywanie BAL w przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej (UE), w tym Polski, obarczone jest całym szeregiem przepisów prawnych. Przepisy prawne krajów europejskich w tym zakresie różnią się istotnie pomiędzy sobą.
Dodatkowym problemem są sytuacje kryzysowe wynikające z zagrożenia terrorystycznego. Charakteryzują się one głównie zaskoczeniem, nieprzewidywalnością, a także deficytem czasu niezbędnego na przygotowanie się do nich, a także ich sprawne przeciwdziałanie (działania antyterrorystyczne) i zwalczanie (działania kontrterrorystyczne).
Autor w niniejszym rozdziale stara się przybliżyć czytelnikowi wybrane modele bezzałogowców, a także możliwości ich efektywnego zastosowania. Kolejnym omawianym zagadnieniem jest zastosowanie BAL w przestrzeni powietrznej wybranych krajów UE, w tym Polski.
W dalszej części omówiony został problem współczesnego terroryzmu. Rozważania zaś kończy analiza wybranych aspektów prawnych związanych z możliwością przeciwdziałania zamachom terrorystycznym, w tym możliwością użycia przez bezzałogowce środków przymusu bezpośredniego.