W książce pod redakcją profesora producent Paryża autorzy − właściwie wszyscy polscy znawcy twórczości DeLillo − opisują i przybliżają polskim czytelnikom pisarstwo amerykańskiego klasyka. DeLillo (ur. 1936) należy do najistotniej utytułowanych współczesnych pisarzy, którzy w znaczącym stopniu ukształtowali literaturę amerykańską ostatnich pięciu dekad.
Pochodzi z rodziny włoskich imigrantów. Zanim zajął się pisaniem niedługo pracował w agencji reklamowej. Debiutował na początku lat 70. Powieścią Americana, a rozgłos przyniosły mu wydane w następnej dekadzie Biały szum i Libra.
Za jego opus magnum uchodzą monumentalne Podziemia, podejmujące kluczowe problemy zagrożenia politycznego, mechanizmów kultury masowej i roli sztuki w dobie ponowoczesnej. Do najgłośniejszych dzieł DeLillo zalicza się jeszcze powieść Spadając, naświetlająca psychologiczne i egzystencjonalne następstwa wydarzeń z 11 września 2001 roku.
Niektórzy widzą w nim pisarza profetycznego: w swych książkach brał on bowiem pod lupę terroryzm wewnętrzny i międzynarodowy, zanim temat ten stał się elementem zbiorowej świadomości Amerykanów. Pisał o przełomowych momentach w najnowszej historii Stanów Zjednoczonych: o zimnej wojnie, zabójstwie Johna F.
Kennedy'ego, zamachu na WTC. Zarazem przyglądał się zjawiskom będącym emblematami teraźniejszości, takim jak wszechwładza mediów, inwazja korporacjonizmu, globalizacja rynków. Dotychczas wydał 15 powieści, a także zbiór opowiadań.
Jest też autorem kilku sztuk teatralnych. Uhonorowany został prestiżowymi nagrodami literackimi, m.in. National Book Award, PEN/Faulkner i PEN/Bellow. O DeLillo napisali w tej książce: Andrzej Antoszek, Kacper Bartczak, Jerzy Jarniewicz, Justyna Kociatkiewicz, Zofia Kolbuszewska, Anna Krawczyk-Łaskarzewska, Zuzanna Ładyga, Maciej Masłowski, Marek Paryż, Marcin Rychter, Anna Warso i Mikołaj Wiśniewski.
********* Marek Paryż – amerykanista, pracownik Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje Zakładem Literatury Amerykańskiej. W swoich badaniach zajmuje się prozą XIX-wieczną i współczesną, a także filmem, ze szczególnym uwzględnieniem westernów amerykańskich i transnarodowych.
Do jego najnowszych publikacji należą m.in. Współredagowane numery specjalne czasopism „Studia Filmoznawcze" (2017) i „Papers on Language and Literature" (2018), poświęcone problematyce współczesnych westernów.
Dla Wydawnictw UW współredaguje linię „Mistrzowie literatury amerykańskiej", do której przygotował tomy zbiorowe na temat twórczości Dona DeLillo, Cormaca McCarthy'ego, pisarzy Beat Generation i Thomasa Pynchona (ostatni – z Tadeuszem Piórą).
Stale współpracuje z czasopismami „nowe Książki" i „Tekstualia"; publikował także w „Akcencie", „Arte", „Tyglu Kultury" i „Literaturze na Świecie". Redaktor naczelny amerykanistycznego rocznika "Polish Journal for American Studies".