W publikacji przeanalizowano przykładowe, nieprzystępne do zaakceptowania przez obcokrajowców aspekty polskiej obyczajowości, w tym zwyczajów językowych. Omówiono również kulturowe i językowe komplikacje związane ze spotkaniem kultur i języków, a także eksperymenty zmierzające do uczynienia z nauki języka polskiego czynności zajmującej, rozbudzającej zainteresowania i wyzwalającej pozytywne emocje.
Pracujący w Polonicum badacze i lektorzy, a także ich najbliżsi współpracownicy przygotowali studia i szkice, w których, czując się spadkobiercami pionierów i mistrzów warszawskiej glottodydaktyki polonistycznej, podjęli refleksję analogiczną do tej, która była udziałem ich poprzedników przed dziesiątkami lat i którą z całą pewnością będą podejmowały pokolenia ich następców.
Jak odpowiedzieć na zapotrzebowania i kryteria przybywających na Uniwersytet Warszawski studentów uczących się języka polskiego i poznających polską kulturę? Jak rozmawiać o polskim języku i kulturze, by przełamać bariery inności? Jak dotykać problemów gorąco dyskutowanych, np.
politycznych? Jak reagować na nieuchronne napięcia, które powstają na styku kultur? Tom został przygotowany z okazji jubileuszu 65-lecia Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum Uniwersytetu Warszawskiego.
65 lat życia człowieka to już dojrzałość – etap, na którym można zrobić bilans dobrych i złych przeżyć. To samo dotyczy i życia instytucji, jaką jest Polonicum. […] Publikację uważam za wyjątkowo cenną, niebanalną i pożyteczną nie tylko dla lektorów języka polskiego jako obcego, ale też dla zagranicznych polonistów.
[…] Wszyscy autorzy […] wykazali się wielką wiedzą w zakresie danej problematyki. Widać w ich tekstach entuzjazm i energię do podejmowania nowych wyzwań w glottodydaktyce polonistycznej. (Prof. Dr hab.
Marta Pančíková, Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie) Publikacja zajmie ważne miejsce na tle innych publikacji glottodydaktyki polonistycznej. Z jednej strony daje świadectwo przeszłości, pozwala nowym pokoleniom na poznanie okoliczności, w jakich wytworzono ważne centrum kształcenia językowego i kulturowego.
Z drugiej zaś dotyka zagadnień teraźniejszych, aktualnych, nie za każdym razem komfortowych z punktu widzenia cyklu nauczania języka polskiego jako obcego. Dzięki rzeczowej i merytorycznej dyskusji nad sprawami aktualnymi wytycza świeże szlaki, które na razie stanowią ścieżki nieutarte, pozornie prowadzące na manowce.
(Dr hab. Anna Żurek, Uniwersytet Wrocławski) ****** The Wilderness of Polish Glottodidactics. Studies, Essays and Drafts The publication analyses the examples of Polish customs, including language habits, which are difficult to accept aby foreigners.
The book also discusses cultural and language problems, resulting from the meeting of cultures and languages as well as experiments aimed at making Polish language learning an engaging activity, sparking interests and arousing positive emotions.