W polskiej praktyce gospodarczej obserwuje się dynamiczny rozwój najróżniejszych więzi (relacji) między podmiotami rynku. W obliczu rosnącej zmienności otoczenia kształtowanie więzi między podmiotami nabiera nowej jakości. Relacje te są znane jedynie a priori, gdyż nie były dotąd rozpoznane. Skłoniło to nas do podjęcia badań, które stworzyłyby empiryczną bazę dla weryfikacji hipotez odnoszących się do charakteru i możliwości kształtowania relacji pomiędzy różnorodnymi podmiotami rynku.
Celem niniejszego opracowania była identyfikacja, ocena i dokonanie typologii relacji zachodzących między podmiotami na wybranych rynkach w Polsce w kontekście ich zmiennych uwarunkowań. Badaniami objęto rynki: dóbr szybkozbywalnych, wybranych dóbr trwałych, usług medycznych i usług bankowych.
Wyniki badań powinny nad wyraz zainteresować menedżerów przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych, a także usługowych, które już budują albo dopiero zamierzają kształtować, świadomie w przyszłości, relacje z różnymi podmiotami ze swego otoczenia. Wnioski z badań mogą także zainspirować ich do dalszych poszukiwań w sferze możliwości kształtowania i utrwalania dobrych relacji z różnorodnymi podmiotami.