POWIEŚĆ SENSACYJNA, W KTÓREJ HARRIS W nieprzeciętnYCH PROPORCJACH ŁĄCZY FIKCJĘ Z FAKTAMI HISTORYCZNYMI.
W FILMOWEJ ADAPTACJI ZATYTUŁOWANEJ „ARCHANIOŁ” W ROLI GŁÓWNEJ WYSTĄPIŁ DANIEL CRAIG.
Głęboko skrywana tajemnica Stalina, której ujawnienie – nawet pół wieku po śmierci dyktatora – może posiadać destrukcyjne skutki dla Rosji i całego świata.
Oksfordzki historyk Fleku Kelso uczestniczy w Moskwie w międzynarodowym sympozjum poświęconym archiwom Federacji Rosyjskiej. Lecz to nie w oficjalnych archiwach znajduje się coś, co może w pełni zmienić jego spojrzenie nie tylko na przeszłość, ale także na przyszłość Rosji. To stary Gruzin, Papu Rapawa, były ochroniarz Stalina i świadek jego śmierci, zdradza brytyjskiemu historykowi dane o istnieniu tajnych zapisków dyktatora.
Kelso, choć ma wątpliwości co do tych rewelacji, nie może zrezygnować z rysującej się szansy napisania historii na nowo. Podąża tropem wskazówek informatora, zwłaszcza kiedy ten zostaje zamordowany. Ale jego poszukiwania, które rozpoczynają się od niewinnej wizyty w bibliotece, zamieniają się w morderczy nocny pościg poprzez Moskwę, a potem przez północną Rosję, aż do Morza Białego.
Ostatecznym celem jest Archangielsk, bo właśnie tam został pogrzebany na prawie pięć dziesięcioleci największy sekret Stalina.
konkretne, inteligentnie napisane, trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej strony! „The New York Times”
nadzwyczajnie zakomponowana powieść, w której wszystkie elementy czemuś służą, także seks i przemoc. Robert Harris, choć podąża własną drogą, jest naprawdę godnym następcą Johna Le Carré i Fredericka Forsytha. „Publishers Weekly”
znakomity research, wnikliwe obserwacje na temat istoty współczesnej Rosji – tego, co powoduje, że „demokracja” wygląda tam tak, a nie inaczej.
„The Economist”
„Archangielsk” to perfekcyjny przykład tego, jak system polityczny współczesnej Rosji może stać się atrakcyjnym tłem dla pasjonującej powieści sensacyjnej. „Library Journal”