"Docelowo stanowczym sposobem podmiany korespondencji ma być publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego realizowana na jeden, własny adres do doręczeń elektronicznych. Cel ten będzie wykonywany etapami, a ostatecznie cykl wdrażania tego systemu we wszelkich dziedzinach ma się zakończyć dopiero w 2029 roku.
Natomiast elektronizacja doręczeń w innowacyjnaniu podatkowym jest jedną z najwcześniej wprowadzanych. Publikacja wskazuje na zmiany wprowadzane w tym zakresie. Zgodnie z wprowadzanymi nowymi rozwiązaniami: 1.
Przedsiębiorcy wpisani do KRS i CEIDG będą mieli obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych 2. Forma elektroniczna ma być podstawową formą tworzenia, gromadzenia i przesyłania dokumentów w relacjach urząd-podatnik (przedsiębiorca) 3.
Doręczenia posiadają być dokonywane przede wszystkim na adres do doręczeń elektronicznych (chyba że następują w siedzibie organu podatkowego). 4. Gdy nie jest realne doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych uruchamiane są stopniowo kolejne reguły doręczeń poczynając od usługi hybrydowej do przesyłki listowej 5.
Pismo uznaje się za doręczone w dniu wskazanym w urzędowym poświadczeniu odbioru, a w sytuacji jego braku - po upływie 14 dni od dnia umieszczenia pisma na portalu podatkowym. 6. Podania wnosi się na piśmie albo ustnie do protokołu.
Pisma utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych albo przez portal podatkowy. Znajomość procedury doręczeń w innowacyjnaniu podatkowym jest potrzebna w sytuacjach sporów z organami podatkowymi.
Przekroczenie terminów wyznaczonych na dokonanie określonych czynności integruje się bowiem przeważnie z nieodwracalną utratą uprawnień poprzez podatnika. Elektronizacja tych doręczeń może się okazać jednocześnie ułatwieniem jak i utrudnieniem tego innowacyjnania.
"