Przedmiotem niniejszej pracy jest poemat Juliusza Słowackiego Anhelli – utwór o losach polskich zesłańców na Syberii. Rozważania koncentrują się zwłaszcza na imaginacji romantycznego poety, ale także wyobraźni modernistycznego artysty – Witolda Pruszkowskiego, a także przemianie wrażliwości odbiorców Anhellego (czytelników, artystów, krytyków) na przestrzeni epok.
Praca inspirowana była odkryciami francuskiej krytyki tematycznej, której dokonania stanowią główne kryterium metodologiczne. Można śmiało powiedzieć, że Milena Chilińska oferuje ważną, udaną, intrygującą monografię, której najważniejsze walory i zdobycze polegają na poszerzeniu pola interpretacji Anhellego oraz szerokiej, wzbogaconej o nowe ujęcia, wnikliwej analizie literacko-malarskiej poematu Słowackiego na przestrzeni niemal stu lat.
Z recenzji prof. Jerzego Borowczyka ****** Topography of the anhellic imagination. Modernist reception of Juliusz Słowacki’s Anhelli The subject of the book is Juliusz Słowacki's poem Anhelli – a work about the fate of Polish exiles in Siberia.
The considerations focus on the imagination of the romantic poet, as well as the imagination of the modernist artist Witold Pruszkowski, and the transformation of the sensitivity of Anhelli's audience (readers, artists, critics) over the centuries.