Analiza przemiany wyobrażeń o Kleopatrze VII Filopator w procesie ponaddwutysiącletniej recepcji. Autorka, łacząc pasję naukową z interdyscyplinarnym warsztatem badawczym, odkrywa kolejne warstwy mitu – od historycznej postaci po egipską POPkrólową – przedstawiając, że obraz tej władczyni w każdej epoce traktowano instrumentalnie, dostosowując go do panujących trendów.
Kleopatra VII Filopator od wieków fascynuje kolejne pokolenia artystów i badaczy, którzy próbują odpowiedzieć na pytanie, kim była ostatnia władczyni ptolemejskiego Egiptu? Boginią, oddaną matką, królową walczącą o swoje państwo, bezwzględną uwodzicielką, potworem, starożytną femme fatale, pięknością o twarzy Elizabeth Taylor, a może kobietą taką jak inne? Analizując jakąkolwiek postać historyczną, niezależnie od przystępnych danych, za każdym razem mamy do czynienia z mniej albo bardziej iluzorycznym obrazem – gdzie to, co pewne, miesza się z wyobrażonym, fakt z jego interpretacją, a domniemanie prawdy z intencją powstania tekstu źródłowego.
Recenzowana praca to próba, w moim przekonaniu udana, zmierzenia się z aktualnością przeszłości, z pokornym założeniem, iż badany obiekt (twór kulturowy) jest w każdej z przyjętych perspektyw niejednoznaczny/wielowymiarowy.
wyróznionym tu obiektem jest postać Kleopatry VII, modnej, lecz znanej tylko pozornie, co ze znawstwem udowadnia Autorka przedłożonej pracy. Z recenzji prof. Bogusława Dziadzi ****** The Egiptian Pop Queen.
The Changes in Egyptian Queen Cleopatra’s Image from Historical Narration to Pop Culture The analysis of the changes in perception of Cleopatra VII Philopator’s image in two- thousand-year reception. The author, discovering subsequent layers of the myth – from a historical figure to the Egyptian Pop Queen – shows that Cleopatra’s image in every historical period depended on current trends.
Who was Cleopatra? Was she a godess, a devoted mother, a queen figthing for her state, a ruthless seductress, a monster, an ancien femme fatale, a beauty with the face of Elisabeth Taylor or a woman like many others?