Tytuł Diagnostyka edukacyjna Autor Bolesław Niemierko Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-21935-2 Rok wydania 2021 Warszawa Wydanie 2 ilość stron 372 Format mobi, epub Spis treści Przedmowa do pierwszego wydania 11 Przedmowa do drugiego wydania 13 Część I. Przedmiot diagnozy 15 Rozdział 1. Uczenie się i kształcenie 17 1.1. Uczenie się 19 1.2. Modele uczenia się 19 1.3. Sprawczość i wspólnotowość ucznia 28 1.4. Nauczanie, wychowanie i kształcenie 29 Najważniejsze pojęcia rozdziału 34 Zalecenia 35 Podstawowa literatura 36 Rozdział 2. Diagnoza i diagnostyka edukacyjna 37 2.1. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej 39 2.2. Diagnoza pełna i cząstkowa 46 2.3. Krytyka diagnostyki edukacyjnej 47 Najważniejsze pojęcia rozdziału 48 Zalecenia 49 Podstawowa literatura 49 Rozdział 3. Diagnosta i jego praca 51 3.1. Diagnosta edukacyjny 53 3.2. Kontakt diagnostyczny 56 3.3. Problemy etyczne diagnostyki edukacyjnej 61 3.4. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce 65 Najważniejsze pojęcia rozdziału 67 Zalecenia 67 Podstawowa literatura 68 Część II. Metody diagnostyczne 69 Rozdział 4. Pomiar jako podstawa diagnostyki edukacyjnej 71 4.1. Skale pomiarowe 73 4.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący 79 4.3. Narzędzia diagnozowania 82 4.4. Etapy przygotowań do pomiaru edukacyjnego 92 Najważniejsze pojęcia rozdziału 93 Zalecenia 94 Podstawowa literatura 95 Rozdział 5. Planowanie narzędzi diagnozowania 97 5.1. Operacjonalizacja celów kształcenia 99 5.2. Taksonomie celów kształcenia 100 5.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru 104 Najważniejsze pojęcia rozdziału 110 Zalecenia 111 Podstawowa literatura 111 Rozdział 6. Kompozycja i analiza części narzędzi diagnozowania 113 6.1. Zasady konstrukcji komponentów narzędzi diagnozy 115 6.2. Analiza części 124 6.3. Banki części 132 Najważniejsze pojęcia rozdziału 137 Zalecenia 138 Podstawowa literatura 139 Rozdział 7. Analiza i ocena narzędzia diagnozowania 141 7.1. Hierarchia potrzebnych atrybuty pomiaru pedagogicznego 143 7.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej 144 7.3. Staranność punktowania składników narzędzia 147 7.4. Rzetelność diagnozowania 151 7.5. Trafność diagnozowania 157 7.6. Obiektywizm diagnozy 163 Najważniejsze pojęcia rozdziału 165 Zalecenia 167 Podstawowa literatura 168 Rozdział 8. Nieformalne metody diagnostyczne 169 8.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej 171 8.2. Obserwacja 175 8.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny 177 8.4. Analiza dokumentów 179 8.5. Rozmowa diagnostyczna 181 8.6. Ankieta audytoryjna 183 8.7. Eksperyment 185 Najważniejsze pojęcia rozdziału 188 Zalecenia 189 Podstawowa literatura 190 Część III. Wyniki diagnozy 191 Rozdział 9. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej 193 9.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia 195 9.2. Styl wychowania w rodzinie 198 9.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia 200 9.4. Motywacja do uczenia się 203 9.5. Uspołecznienie i rozwój moralny 208 9.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole 210 Najważniejsze pojęcia rozdziału 213 Zalecenia 215 Podstawowa literatura 215 Rozdział 10. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej 217 10.1. Schematy, style i strategie poznawcze 219 10.2. Wymogi dydaktyczne 223 10.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych 225 10.4. Dwa typy oceniania szkolnego 228 10.5. Skala poziomów szkolnych 233 10.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych 235 Najważniejsze pojęcia rozdziału 237 Zalecenia 238 Podstawowa literatura 239 Rozdział 11. Egzaminy zewnętrzne 241 11.1. Rodzaje egzaminów 243 11.2. Standardy egzaminu doniosłego 246 11.3. Efekt egzaminatora 249 11.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego 252 11.5. Edukacyjna wartość dodana 256 11.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych 262 Najważniejsze pojęcia rozdziału 268 Zalecenia 269 Podstawowa literatura 270 Rozdział 12. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej 271 12.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie 273 12.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów 273 12.3. Kierowanie placówką edukacyjną 281 12.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się 287 Najważniejsze pojęcia rozdziału 289 Zalecenia 290 Podstawowa literatura 290 Rozdział 13. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju 291 13.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej 293 13.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych 295 13.3. Metodologiczne problemy sporych badań edukacyjnych 296 13.4. Międzynarodowe badania edukacyjne 300 13.5. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych 308 Najważniejsze pojęcia rozdziału 309 Zalecenia 310 Podstawowa literatura 311 Rozdział 14. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy 313 14.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji 315 14.2. Modele ewaluacji 319 14.3. Ewaluator edukacyjny 322 Najważniejsze pojęcia rozdziału 324 Zalecenia 324 Podstawowa literatura 325 Bibliografia 327 Indeks nazwisk 351 Indeks rzeczowy 357 Nota o Autorze 371