Podstawową osią książki jest ukazanie w jaki sposób wykorzystuje się rosyjski tekst artystyczny w pedagogice szkolnej i dydaktyce akademickiej na kierunkach artystycznych i humanistycznych. Publikacja obejmuje zagadnienia funkcjonowania i użycia tekstu artystycznego w twórczej komunikacji jednocześnie w rosyjskim artystycznym kształceniu zawodowym jak i w ruchu amatorskim i ukazuje sposoby popularyzacji tekstu artystycznego w najróżniejszych formach pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, które realizowane są w instytucjach kultury, placówkach oświatowych, w przestrzeni społecznej i medialnej.
pokaźnym tematem książki jest podkreślenie roli tekstu artystycznego i literatury przepięknej w procesie kształcenia zawodowego aktora i reżysera, którzy nie tylko posiadają do czynienia z materią tekstu jako narzędziem komunikacji twórczej, ale są jego interpretatorami, wzbogacającymi go własnym widzeniem tematu, odkrywającymi rejony niedostrzeżone poprzez innych wykonawców czy reżyserów oraz popularyzują swoją sztuką nie tylko literaturę rosyjską, lecz literaturę w ogóle, czyniąc z niej najważniejszy komponent świadomości językowej i kulturowej współczesnego społeczeństwa rosyjskiego.