The Discourse of M różni się od książek, które do tej pory napisano na temat linii filmów o agencie 007. To nie główny bohater – James Bond – jest przedmiotem zainteresowania autorów, ale M – osoba będąca szefem brytyjskiego wywiadu (MI6) i zwierzchnikiem Bonda.
W postać M wciela się trzech aktorów (Bernard Lee, Robert Brown i Ralph Fiennes) i jedna aktorka (Judith Dench), a każda z tych osób formuje unikatową kreację szefa MI6, reprezentując różne style zarządzania, co ma odzwierciedlenie w języku.
To właśnie stało się przedmiotem dociekań badaczy – dyskurs M. Książka ma charakter pracy naukowej. Socjolingwistyczną i pragmatyczną analizę materiału badawczego (wypowiedzi M) poprzedza teoretyczna podbudowa dotyczącą dyskursu instytucjonalnego, krytycznej analizy dyskursu, koncepcji władzy i aspektów pragmatycznych – aktów mowy i uprzejmości.
Część badawczą inicjuje analiza pozycji M jako szefa wywiadu na przestrzeni lat, na podstawie wypowiedzi bohaterów w różnorodnych konfiguracjach – M-Bond, M-zwierzchnicy czy M o sobie. Dalej obserwujemy, jak zmienia się dyskurs M w poszczególnych odcinkach kolekcji.
Jako manager, M wydaje rozkazy, dokonuje oceny i dba o zachowanie najwyższych standardów i swoich podwładnych. Książka demonstruje, w jaki sposób każdy z czterech M realizuje swoje managerskie zadania, jaka jest specyfika języka każdego z nich i w jaki sposób przy pomocy języka realizują oni swoje cele, a tym samym cele MI6.