Opracowanie Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy jest szczególnie cenną publikacją, odpowiadającą na palące zapotrzebowania współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Celne sformułowanie zawarte w tytule – język nierodzimy – posiada w sobie trzy typy polszczyzny postrzeganej jako język obcy, drugi i odziedziczony. Wchodzące w skład tomu artykuły stanowią cenny zbiór informacji równocześnie dla czynnych lektorów, jak i osób stawiających pierwsze kroki w pracy pedagogicznej.
Z recenzji wydawniczej prof. Dr hab. Anny Dąbrowskiej
Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy to trzeci z kolei tom opracowanego poprzez nas cyklu pozycji naukowo-dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki. Proponujemy w nim dalszą analizę naszej dyscypliny u progu trzeciej dekady XXI wieku. Szeroko zakreślona perspektywa pozwoliła na uwzględnienie z jednej strony nowszych czy mniej standardowych zjawisk typowych dla polszczyzny wpływających na jej nauczanie, a z drugiej – największych bolączek współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Autorzy tekstów pochodzą z zróżnicowanych krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych i dydaktycznych, co powoduje, że analizowane zagadnienia ujmują z odmiennych perspektyw. Mamy nadzieję, iż niniejsze opracowanie, stanowiące kolejne kompendium wiedzy glottodydaktycznej, będzie funkcjonalne dla wszelkich czytelników, którym ponownie życzymy, by nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego lub odziedziczonego było dla nich PASJĄ, POWOŁANIEM i PRZYJEMNOŚCIĄ.
Ze wstępu redaktorek tomu Anny Seretny i Ewy Lipińskiej