MONOGRAFIA NAUKOWA Znaczenia wiedzy i świadomości finansowej nie da się przecenić, współczesny człowiek potrzebuje ich, żeby przetrwać, a państwa, by zachować niepodległość. Nie da się funkcjonować bez umiejętności planowania wydatków, regulowania zobowiązań, dokonywania rozliczeń pieniężnych.
Dlatego naukowcy ciągle podejmują badania równocześnie nowych, jak i starych zjawisk finansowych. Monografia Problemy badawcze we współczesnych finansach. Próba wyjścia poza schematy przedstawia wybrane problemy z zakresu współczesnych finansów związane z kreacją, gromadzeniem, ruchem realnie istniejących zasobów pieniężnych, a także zaciąganiem zobowiązań.
Autorzy wzięli pod lupę trzy problemy finansowe. W pierwszej kolejności poddali analizie strukturę kapitału małych i przeciętnych przedsiębiorstw z branży usługowej wraz z czynnikami ją kształtującymi oraz determinantami, które w największym stopniu wpływają na poziom zadłużenia MŚP.
Następnie przyjrzeli się głównym przyczynom problemów mieszkaniowych w Polsce i opisali narzędzia wsparcia albo finansowania budownictwa mieszkaniowego, jakimi dysponuje władza publiczna. Trzecim zagadnieniem omówionym w książce jest rozwój rynku finansowania startupów w Polsce.
Dekadę temu głównym problemem przedsiębiorców było zdobycie środków na działalność na wczesnym etapie rozwoju marki, obecnie poszukują oni sposobów finansowania jej dalszego wzrostu. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom, autorzy przeprowadzili przegląd systemu finansowania startupów w Polsce, a także porównali go do najszczególniej pod tym względem rozwiniętego systemu w Stanach Zjednoczonych.
Wiedza skategoryzowana w książce stanowi owoc wielu lat doświadczeń skategoryzowanych przez naukowców specjalizujących się w swoich dziedzinach oraz poznawania regulacji prawnych i księgowych. Dorota Kędzior – magister nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia, pracuje jako asystent w Katedrze Finansów Przedsiębiorstw Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Absolwentka Uniwersytetu Rzeszowskiego na kierunku Zarządzanie i Marketing, a także studiów podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości na Wydziale Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Doświadczenie zawodowe w dziedzinie finansów i rachunkowości uzyskała, pracując od 2004 roku w działach finansowo-księgowych.
Natomiast od 2007 do 2016 roku pracowała na stanowiskach kierowniczych w działach finansowo-księgowych w spółkach z kapitałem zagranicznym, gdzie zdobyła ergonomiczną wiedzę w tej dziedzinie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się w szczególności na zagadnieniach z zakresu finansów i rachunkowości.
Marcin Molo – doktor nauk ekonomicznych, absolwent Wydziału Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, od 2001 roku związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, od 2008 roku adiunkt w Katedrze Finansów Przedsiębiorstw.
Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół finansów przedsiębiorstw, inwestycji, a także finansowania rozwoju przedsiębiorstw, w szczególności na wczesnym etapie rozwoju. Autor szeregu publikacji naukowych, monografii i ekspertyz.
Łączy pracę naukową z praktyką gospodarczą, działając jako partner zarządzający w funduszach venture capital, a także ekspert i doradca. Marcin Surówka – doktor nauk ekonomicznych, od 2008 roku związany zawodowo z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie.
aktualnie pracuje w Katedrze Finansów Przedsiębiorstw na stanowisku adiunkta. Od 2018 roku związany z Podhalańskim Ośrodkiem Nauk Ekonomicznych – jednostką wspólną Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu.
Od 2020 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora tej jednostki. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach dotyczących finansów przedsiębiorstw i analizy finansowej i na problematyce rynku nieruchomości i polityki mieszkaniowej państwa.
Jest autorem albo współautorem wielu publikacji naukowych, w tym artykułów i rozdziałów w monografiach. Wielokrotny laureat nagrody Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Rektora Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej za osiągnięcia jednostkowe i grupowe w dziedzinie organizacyjnej i dydaktycznej.