Monografia omawia popularną i istotnie wpływową w dziedzinie PR teorię doskonałego public relations Jamesa Gruniga. Autor stawia sobie trzy główne cele: • eksploracyjne – służące poznaniu, opisowi i zrozumieniu zjawisk zachodzących w teorii public relations • eksplikacyjne – a więc wyjaśniające główne wątki w debatach wokół teorii rewelacyjnego public relations oraz • prognostyczne – czyli stanowiące próbę odpowiedzi na pytanie o przyszłe kierunki rozwoju teorii wspaniałego public relations.
Choć autor szczegółowo opisuje i analizuje teorię nadzwyczajnego public relations, to książka odnosi się do public relations w szerszym ujęciu, ponieważ dr Jacek Barlik omawia także najważniejsze wyzwania, najbardziej znaczne problemy i najciekawsze kontrowersje oraz debaty wokół i w samej dyscyplinie public relations.
Pierwsza część książki opisuje paradygmat dyscypliny, porządkując sporo jej aspektów, w tym interdyscyplinarność i specyfikę public relations, a dodatkowo dostępnie i transparentnie wskazuje na zawiłości i obszerny wokół PR.
Kolejne rozdziały w syntetyczny sposób prezentują historię tworzenia się dyscypliny public relations oraz krytykę dotyczącą jej istoty, metodologii i przydatności. Dużo miejsca w książce zajmuje prezentacja krytycznego podejścia w PR do teorii Jamesa Gruniga.
W końcowej części książki autor przedstawia swoje rozważania o ewolucji teorii świetnego public relations, formułując postulaty, które muszą być spełnione, aby jej zasięg nie ograniczał się do branży public relations,powiększył się na inne obszary zarządzania – na poziomie użytecznego działania, szkolnictwa wyższego i prowadzonych badań naukowych.
Dzięki doświadczeniu autora jako menedżera, konsultanta i doradcy w dziedzinie public relations oraz wykładowcy akademickiego książka ukazuje wielkie spektrum ergonomicznego i teoretycznego spojrzenia na PR w jego współczesnym wydaniu.
Z książki skorzystają jednocześnie specjaliści z branży PR, jak i studenci tej dziedziny oraz eksperci z zakresu komunikacji społecznej. Monografia autorska dr. Jacka Barlika to szczególnie cenne na polskim rynku opracowanie jednej z najczęściej cytowanych w literaturze przedmiotu teorii – wyśmienitego public relations Jamesa Gruniga – jak również potrzebny i wyjątkowy w Polsce kompletny podręcznik public relations dla szkół wyższych.
Autor z jednej strony jest przenikliwym referentem teorii Gruniga, z drugiej strony z niezwykłą erudycją i w dostępny sposób przytacza szereg głosów krytycznych, polemicznych i równocześnie ubogacających tę teorię o świeże aspekty, z trzeciej zaś – w uniwersalny i ergonomiczny, a zarazem staranny sposób, prezentuje interdyscyplinarność własnych badań, doświadczenie w ergonomicznych użyciach analizowanej teorii, jej rozwinięcie o współczesne wyzwania dla PR, a także pogłębienie o jednoczesne doświadczenie praktyka i naukowca.
(…) Cennym elementem publikacji są zagadnienia wypunktowane na początku każdego z rozdziałów, patrzenie na informacje zagadnienie w możliwie najszerszy interdyscyplinarnie sposób, poukładanie treści w punkty oraz podpunkty porządkujące omawiane zagadnienia, niezwykle pomocne w dydaktyce pytania kontrolne, prezentujące obfite doświadczenie autora w tej dziedzinie, a także ujęty bezpośrednio pod tekstem wykaz literatury odnoszącej się do omawianych treści.
Nie ma w tej książce niczego, co byłoby niepotrzebne, a synteza myśli pomaga w śledzeniu bieżącego wątku. (…) Książka jest istotnie {pomocn|przydatn)ym kompendium dla badaczy na specjalności public relations, komunikacji politycznej, na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, zarządzanie informacją, relacjami, na socjologii, a także na psychologii społecznej.
Wiedza zawarta w książce przyda się również studentom do przygotowania prac dyplomowych oraz naukowcom przy tworzeniu projektów badawczych, a także praktykom w branży public relations w rozwiązywaniu sytuacji problemowych i dylematów w karierze zawodowej.
- fragment recenzji prof. UKSW dr hab. Moniki Marty Przybysz Byłem opiekunem Jacka Barlika, gdy jako stypendysta…