Materiały do książki Po lekcjach Małgorzaty Wójcik-Dudek obejmują artykuły już wcześniej publikowane. Wszystkie teksty zostały przejrzane, poprawione i uzupełnione. Kompilacja pracy zaproponowana przez autorkę wydobywa z nich najistotniejsze treści, a sąsiedztwo poszczególnych tekstów pozwala na ich dialog, nierzadko jeszcze krytyczny komentarz.
Artykuły podejmują zagadnienia po pierwsze bliskie zainteresowaniom badawczym autorki, a także po drugie − wynikające z jej doświadczenia zawodowego. Ich tematyka oscyluje wokół dwóch obszarów: literatury dla niedorosłych i wybranych „lektur szkolnych" poddanych procedurom interpretacyjnym, które pozwoliłby odświeżyć oraz poszerzyć horyzont szkolnego czytania kanonicznych tytułów.
Autorka wychodząc od mikroanaliz, przechodzi do uogólnień umożliwiających włączenie proponowanych tekstów do opowieści o potrzebie refleksji nad „szkołą szczęśliwą", skoncentrowaną na dbałości i budowaniu wspólnoty.
Tego typu odczytanie tekstów literackich czyni z nich oryginalny materiał do przemyślenia miejsca, a także roli edukacji (humanistycznej) we współczesnym świecie