Using rich and varied narrative images and resources, literary artworks, excerpts from philosophical and sociological writings, musicological theories and film studies, historical documents, and other materials, this collection of essays strongly sides with the feminist theory.
All chapters tirelessly construct feminist discourse aby depicting a new reality, language, and values to assess as well as understand the life, goals, and social achievements of women over a span of centuries in Polish culture and society.
Feminist transgression is envisioned as a thematic category bridging diverse, seemingly loose, distant, and even apparently contradictory women’s accounts. This theme develops a cohesiveness among chapters and provides an underlying unity, built on the coincidence of opposites, known in Latin as the principle of "coincidentia oppositorum." Even if the dialogue among chapters may be perceived on the surface as difficult, the volume’s parts communicate deeply with each other aby narrating, detailing, elaborating, and enlarging in space and time the presented dynamics of women’s transgressions.
Transgression thus creates a special form of debate. The book provokes a wide-ranging discussion and is a testimony to questions rather than ready answers. It provides different perspectives, placing emphasis on feminists transgressions present in high and popular culture, which are fundamental measures of female emancipation.
‘Feminist mobilisation’ is conditioned żeby historical time, geopolitical position, age, race, ethnic group, social class, sexual orientation of women. There is a need for an inclusive, transnational, translocative feminist dialogue, which does not omit the voice of ‘Slav women’ of Central and Eastern Europe (Professor Mariola Bieńko).
********** Koła zmian: feministyczne transgresje w polskiej kulturze i społeczeństwie Wykorzystując bogate i przeróżne obrazy i zasoby narracyjne, dzieła literackie, fragmenty pism filozoficznych i socjologicznych, teorie muzykologiczne i filmoznawcze, dokumenty historyczne i inne materiały, ten zbiór esejów silnie opowiada się za teorią feministyczną.
Wszystkie rozdziały niestrudzenie konstruują dyskurs feministyczny, ukazując nową rzeczywistość, język i wartości, żeby ocenić i zrozumieć życie, cele i osiągnięcia społeczne kobiet na przestrzeni wieków w polskiej kulturze i społeczeństwie.
Transgresja feministyczna jest wyobrażana jako kategoria tematyczna łącząca przeróżne, pozornie luźne, odległe, a choćby pozornie sprzeczne relacje kobiet. Temat ten rozwija spójność pomiędzy rozdziałami i gwarantuje podstawową jedność, zbudowaną na zbiegu przeciwieństw, znanej po łacinie jako zasada „coincidentia oppositorum".
choćby jeśli dialog pomiędzy rozdziałami może być odbierany z pozoru jako niełatwy, poszczególne części tomu komunikują się ze sobą głęboko, opowiadając, uszczegóławiając, rozwijając i zwiększając w przestrzeni i czasie przedstawioną dynamikę damskich transgresji.
Transgresja formuje więc szczególną formę debaty. Książka prowokuje szeroką dyskusję i jest świadectwem pytań, a nie gotowych odpowiedzi. Daje przeróżne perspektywy, kładąc nacisk na transgresje feministek obecne w kulturze wysokiej i popularnej, które są podstawowymi miarami emancypacji pań.
„Mobilizacja feministyczna" jest uwarunkowana czasem historycznym, położeniem geopolitycznym, wiekiem, rasą, grupą etniczną, klasą społeczną, orientacją seksualną kobiet. Potrzebny jest inkluzywny, transnarodowy, translokacyjny dialog feministyczny, który nie pomija głosu „Słowianek" Europy Środkowo-Wschodniej (prof.
Mariola Bieńko).