Monografia jest poświęcona mechanizmowi funkcjonowania semestru europejskiego, który w założeniu miał stanowić sposób synchronizacji polityk krajowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadzenie semestru europejskiego w listopadzie 2011 r.
służyło usprawnieniu systemu monitorowania i zarządzania kryzysowego na poziomie Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście pokryzysowym. Książka opisuje semestr europejski jako narzędzie realizacji polityki społecznej Unii Europejskiej, sposób opracowywania rekomendacji dla krajów członkowskich, metody wdrażania rekomendacji i sposób pomiaru tego cyklu.
Autorzy przeprowadzają wieloaspektową ocenę semestru europejskiego w naszym kraju z perspektywy Komisji Europejskiej i Polski. Podjęli też próbę określenia perspektyw rozwojowych tego mechanizmu oraz jego zmian będących odpowiedzią na nowe wyzwania, w szczególności związane z oddziaływaniem pandemii na obszary społeczne.
Podjęta poprzez nich problematyka jest złożona i istotna zarówno z punktu widzenia teorii ekonomii, jak i praktyki społeczno-gospodarczej. Na polskim rynku wydawniczym brakowało dotychczas kompleksowego opracowania dotyczącego semestru europejskiego, monografia autorstwa Gabrieli Wronowskiej, Janusza Rośka i Agnieszki Witoń stanowi próbę wypełnienia tej luki.
Gabriela Wronowska – doktor nauk ekonomicznych, od 1998 roku związana zawodowo z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Aktualnie pracuje w Katedrze Teorii Ekonomii na stanowisku adiunkta. W latach 1996-1998 pracowała jako młodszy wykładowca w Katedrze Ekonomii i Zarządzania Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie.
Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, ekspertem Instytutu Wiedzy i Innowacji w Warszawie i Certyfikowanym Tutorem Akademickim. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na makroekonomii, polityce makroekonomicznej, gospodarce opartej na wiedzy, rynku pracy, w szczególności sytuacji absolwentów szkół wyższych na rynku pracy, systemach szkolnictwa wyższego, kapitale ludzkim i jego tworzeniu i wykorzystaniu w gospodarce.
Jest autorką kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym artykułów, rozdziałów w monografiach, a także tworzyw dydaktycznych. Wielokrotna laureatka nagrody Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie za osiągnięcia indywidualne i grupowe w dziedzinie naukowej i dydaktycznej.
W 2012 roku została odznaczona poprzez Prezydenta RP Brązowym Medalem za Długoletnią Służbę. Prowadzi własną działalność gospodarczą, łącząc teorię z praktyką. Janusz Rosiek – doktor nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Od 1994 roku związany zawodowo z tą uczelnią, od tego samego roku asystent, a po obronie dysertacji doktorskiej pt. Eksport do Unii Europejskiej a zmiany strukturalne w polskim przemyśle po roku 1989 (w 2003 roku) – adiunkt w Katedrze Teorii Ekonomii UEK w Krakowie.
Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach: stabilnego rozwoju społeczno-gospodarczego, w szczególności na polityce klimatycznej i naturalnej UE, ekoinnowacjach, międzynarodowych stosunkach gospodarczych, a także modelowaniu procesów i zjawisk ekonomicznych.
Autor bądź współautor kilkudziesięciu publikacji i realizator kilkunastu projektów naukowo-badawczych z tego zakresu. Od roku 2016 pełni funkcję pełnomocnika rektora UEK ds. Ośrodka Badań Europejskich im.
J. Retingera, a od 2017 roku funkcję opiekuna Koła Naukowego Analiz Makroekonomicznych (KNAM). Agnieszka Witoń – doktor nauk ekonomicznych, absolwentka Ekonomii oraz Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim i studiów trzeciego stopnia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.
W 2018 roku obroniła dysertację doktorską pt. Poziom życia a wzrost gospodarczy w Afryce Subsaharyjskiej w dobie globalizacji. Od 2015 roku związana zawodowo z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, obecnie adiunkt w Katedrze Teorii Ekonomii UEK.
Starszy wykładowca w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach wzrostu gospodarczego, rozwoju społeczno-gospodarczego, poziomu życia, nierówności społecznych, wykluczenia społecznego, krajów rozwijających się, a także gospodarki opartej na wiedzy.
Prowadzi zajęcia z przedmiotów makroekonomicznych i finansowych. Autorka albo współautorka kilkunastu publikacji naukowych. Koordynatorka projektu NCBR pt…