Książka zawiera 14 tekstów, których tematyka ogniskuje się wokół okrągłych rocznic wydarzeń wyraźnych dla warszawskiego środowiska pedagogicznego. Poglądy, sytuacje i osoby zaprezentowane w książce ukazują dostatek idei przenikniętych szeroko rozumianą humanistyczną wrażliwością i humanistyczną wizją rozwoju.
Tytułowe alternatywy oznaczają zasobność, pluralizm i otwartość, humanizm zaś jest związany z prymatem służby człowiekowi i działaniami podmiotowymi. Podjęta dyskusja nad humanistycznymi alternatywami stanowi przyczynek do eksponowania pozaekonomicznych czynników rozwoju, inspirowania niekonwencjonalnych potrzeb poznawczych, humanistycznej wrażliwości i kreatywności ludzi zdolnych do budowania wspólnotowego świata bez przemocy, w duchu wewnętrznego pokoju.
oferujemy lekturę naszej wspólnej książki, której – po długim namyśle – nadaliśmy tytuł Humanistyczne alternatywy pedagogów. Książka ta jest konsekwencją naszych rozmów, które miały miejsce w latach 2014–2020, stanowi ich zapis, zredagowany i merytorycznie ustrukturyzowany.
Tematyka rozmów jest w większości związana z przypadającymi właśnie w tym czasie tzw. Krągłymi rocznicami wydarzeń znacznych dla warszawskiego środowiska pedagogicznego. Nie jest zatem tylko uporządkowaną historią, ale osobistym, choć nieprzypadkowym przyczynkiem do niekiedy mało znanych i rzadko wspominanych, choć znacznych wydarzeń.
Odchodzą świadkowie znacznej i mniejszej historii, zaciera się ostrość pamięci, zmieniają się kryteria dzisiejszych pytań stawianych historii. […] Wszystkie przywoływane i interpretowane wydarzenia stanowią dla nas nie tyle fakty autonomiczne i niezależne, ile fragmenty ogólniejszych procesów, które zawsze dostrzegamy w dynamicznej perspektywie nadziei, spełnień i porażek (Ze Wstępu).
****** The Humanist Alternatives of Pedagogues The book contains discussion transcripts between the authors and their comments on the historical and scientific context of Pedagogy Quarterly (Kwartalnik Pedagogiczny) as well as the Faculty of Education, its founders and co-founders and the milieu of Warsaw University pedagogues.