nienaturalna inteligencja, przemysł 4.0, gospodarka cyrkularna, powstające i znikające zawody, nowoczesne modele biznesowe, świeże produkty inwestycyjne, media społecznościowe i inne trendy gospodarcze powodują,zarówno sami przedsiębiorcy, jak i pracownicy i konsumenci czują się zagubieni.
Nierzadko stają przed dylematami moralnymi, z jakimi nikt wcześniej się nie mierzył. Szukają etycznych podpowiedzi i wskazówek, jak w zróżnicowanych sytuacjach biznesowych powinni się zachować. Odpowiedź na pytanie, gdzie można znaleźć przywódców posiadających zdolność rozwijania i umacniania standardów etycznego progresywnania w biznesie, znajduje się w książce dr.
Roberta Sroki. Monografia Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu jest poświęcona roli, jaką pełnią samoregulacje w kreowaniu standardów etycznych w życiu gospodarczym. Autor pomija odgórną regulację narzuconą przez państwo oraz oddolną samoregulację przedsiębiorstw i koncentruje się na samoregulacji w ramach branży, dokonywanej za sprawą organizacji branżowych, które najlepiej wiedzą, gdzie pojawiają się zagrożenia i prawdopodobieństwo przekroczenia granicy – prawnej lub moralnej.
W przeprowadzonych przez siebie badaniach dowodzi powinności, zasadności oraz możliwości przyjęcia przez organizacje branżowe roli zbiorowego przywódcy etyki biznesu. Odkrywa potencjał tkwiący w organizacjach branżowych i pokazuje, w jaki sposób mogą one wyznaczać i egzekwować standardy etycznego postępowania w przestrzeni gospodarczej.
Książka stawia dużo pytań i zmusza do refleksji przedsiębiorców należących do organizacji branżowych i angażujących się w ich działania. Pokazuje także praktyczny model wdrażania i organizowania samoregulacji branżowej związanej ze standardami etycznymi, a także wskazówki i rozwiązania dla organizacji branżowych, które zdecydują się przyjąć rolę przywódców współczesnej etyki biznesu.
Książka ukazuje pionierskie, multidyscyplinarne podejście do kluczowych zagadnień etyki biznesu, a jednocześnie prezentuje szereg propozycji rozwiązań, które mogą i powinny być wprowadzone w życie, co ma szczególne znaczenie poręczne.
Jest przy tym mocno osadzona w myśli teoretycznej równocześnie z obszaru etyki biznesu, jak i socjologii, filozofii i nauk politycznych, z elementami prawa, zarządzania i ekonomii. Toruje drogę do przeciwstawienia się popularnej – niestety – tezie w polskim życiu gospodarczym i społecznym, iż etyka biznesu to tylko sfera „pustych deklaracji” i teoretycznych rozważań filozofów oderwanych od realiów życia.
Autor stawia sporo pokaźnych dla przedstawicieli biznesu i nauki pytań, prowadzi atrakcyjne analizy i wysuwa ważne i poręczne tezy. - z recenzji dr. Hab. Bolesława Roka, prof. ALK Monografia dobrze prezentuje, iż standardy etyczne nie są dodatkiem do działalności gospodarczej, lecz jej pokaźnym elementem.
Nie należy ich rozumieć tylko jako ograniczeń, bowiem mogą stać się źródłem pionierskich rozwiązań oraz stanowić zachętę do ulepszonego poznawania aktualnych i potencjalnych klientów. Etyka biznesu jest ukazana jako komplet norm generowanych w ramach branży i opartych na korzystnym rozpoznaniu jej specyfiki, a także możliwych zagrożeń.
Etyka nie tylko umożliwia unikanie zagrożeń, lecz także namawia do przemyślenia na nowo celów strategicznych firm. - z recenzji dr. Hab. Jacka Sójki, prof. UAM dr Robert Sroka jest etykiem biznesu łączącym badania naukowe z pracą w biznesie i współpracą z administracją centralną.
Od 15 lat teoretycznie i praktycznie zajmuje się etyką biznesu, odpowiedzialnym inwestowaniem, compliance, ładem korporacyjnym i prawami człowieka. Dyrektor ds. Odpowiedzialnego inwestowania na Europę Środkową i rzecznik etyki w funduszu inwestycyjnym Abris Capital Partners.
Współpracownik Katedry Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie Akademii Leona Koźmińskiego. Zrealizował kilkadziesiąt projektów doradczych, wspierając rady nadzorcze i zarządy spółek oraz fundusze inwestycyjne we wdrażaniu programów etycznych, systemów antykorupcyjnych, strategii odpowiedzialnego biznesu i ładu korporacyjnego.
Doświadczenia zawodowe zdobywał, pracując m.in. W EY w zespole zarządzania ryzykiem nadużyć oraz w zespole zmian klimatu i zrównoważonego rozwoju. Autor i współautor kilkudziesięciu artykułów naukowych, analiz, raportów, przewodników i narzędzi dla biznesu, w tym książki Etyka…