Na tom niniejszy składają się teksty powstałe w oparciu o trojakie spotkania: pierwszy typ stanowiły wykłady prowadzone poprzez zaproszonych gości, reprezentujących różnorodne dziedziny czy pola badawcze, które w pewnym koniecznym uproszczeniu podzielić można na historiografię (Ewa Domańska), filozofię (Agata Bielik-Robson), literaturoznawstwo i studia nad pamięcią (Michael Rothberg), filozofię literatury (Michał Paweł Markowski). Wykładom towarzyszyły warsztaty, których prowadzący przedstawiają swoje teksty w części drugiej, a na część trzecią składają się zapisy wystąpień panelowych. Tego typu sesje zajęciowe siłą rzeczy odznaczają się jednocześnie sporą intensywnością (przeróżnego typu spotkania od rana do wieczora), jak i nieuniknioną rozmaitością spojrzenia, co zresztą stanowi jeden z ogromnych plusów podobnych przedsięwzięć. Kolejnym jest nieco bardziej "personalistyczne" zetknięcie się nie tyle z tekstem, co z postacią autora, a zatem i z osobowością badacza. Klamrą spinającą wszystkie wydarzenia stała się pamięć, niezwykle różnie pojmowana i traktowana, a owa mnogość punktów wyjścia i spojrzeń na formy i miejsca funkcjonowania pamięci przerodziła się w obfitość doświadczeń "nadawców" oraz dostatek doznań (także tych odciskających się w pamięci) "odbiorców". Ze wstępu Teresy Szostek