Książka Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne to kompendium wiedzy na temat tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do młodzieży z grup ryzyka. Autorki rozumieją socjoterapię jako grupową pomoc polegającą na intencjonalnym uruchamianiu czynników pomocowych, które występują pomiędzy członkami grupy, w relacji z socjoterapeutą i w procesie grupowym.
Celem tego oddziaływania jest uaktywnienie potencjału rozwojowego, uniemożliwianie kształtowaniu się zaburzeń i problemów zdrowotnych oraz zmiana trajektorii rozwoju i wzmocnienie mechanizmów zdrowia i/lub osłabienie patomechanizmu utrzymującego problemy psychospołeczne.
Czytelnik znajdzie tu: • Charakterystykę adolescencji jako okresu przejścia pomiędzy dzieciństwem a dorosłością oraz określenie zadań rozwojowych młodzieży. • Opis socjoterapii jako szczególnej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, lokującej się między modelami zdrowia i zaburzeń.
• dane na temat diagnozowania w socjoterapii jako wieloaspektowego i celowego cyklu zbierania danych, stawiania hipotez diagnostycznych oraz ich weryfikacji. • Analizę socjoterapii jako sposobu pomagania w drodze uruchamiania procesu grupowego i aktywowania czynników pomocowych.
• Wiedzę na temat pożądanych cech socjoterapeuty: kompetencji psychologiczno-pedagogicznych, diagnostycznych, pomocy grupowej, pracy pomocowej z młodzieżą, autoedukacyjnych i moralnych oraz tożsamości zawodowej socjoterapeuty.
Uznajemy doniosłe znaczenie okresu adolescencji jako czasu obdarzonego silnym potencjałem rozwojowym, w trakcie którego istnieją specyficzne możliwości wsparcia rozwoju i pomocy dla nastolatków. Młodzież uczestniczącą w socjoterapii postrzegamy jako jednostki, które dysponują osobistym potencjałem umożliwiającym im coraz bardziej niezależne i podmiotowe życie, dokonywanie samodzielnych wyborów, a także kształtowanie własnej biografii, lecz także jako osoby, które lokują się w grupach zwiększonego ryzyka, ponieważ borykają się z różnorodnego typu problemami w funkcjonowaniu psychospołecznym.
Z tekstu