Kochanek królowej to wybitna powieść duńskiej autorki Bodil Steensen-Leth, na podstawie której powstał scenariusz filmowy. Ekranizacja została nominowana do Oscara w kategorii “najkorzystniejszy film nieanglojęzyczny” (2013) oraz do nagrody Złotego Globu w kategorii “najlepszy film zagraniczny” (2013). Film został także uhonorowany srebrnym Niedźwiedziem (2012) i nominowany do Złotego Niedźwiedzia (2012).
15-letnia Karolina Matylda Hanowerska jest młodszą siostrą króla Anglii Jerzego III. W 1766 roku została wysłana do Danii, aby poślubić dwa lata starszego od siebie króla Chrystiana VII. Życie ich obojga na rozwiązłym, kipiącym wręcz od namiętności i intryg duńskim dworze przybiera dramatyczny obrót przez nasilającą się chorobę psychiczną króla z jednej i miłość młodej królowej do inteligentnego i czarującego Johanna Struensee z drugiej strony. Struensee jest bowiem nie tylko szanowanym królewskim medykiem, ale także człowiekiem o wyjątkowo silnej pozycji politycznej – po przyjęciu posady na królewskim dworze zostaje zaufanym poplecznikiem duńskiego monarchy, rozkochując w sobie młodą królową, samotną i nierozumianą jednocześnie przez poddanych, jak i poprzez małżonka.
perfekcyjna książka duńskiej pisarki to powieść, w której szerokie idee stają się punktem wyjścia do miłosnej historii. Powieściowy świat Bodil Steensen-Leth to nie tylko uczucie dwojga ludzi, lecz także zaangażowanie w oświeceniowe reformy kraju, dzięki którym los zacofanej Danii ma szansę ulec poprawie. Epizod oświeceniowego reformatora na duńskim dworze królewskim to dla Duńczyków jeden z najistotniej doniosłych momentów w historii ich kraju. Lecz przyjaźń Struensee z chorym królem i jednoczesne spore uczucie do jego małżonki – tradycyjny dworski mezalians – mogą prowadzić jedynie do tragicznego finału…
Kim była owa Angielka, która jako duńska królowa Karolina Matylda zaangażowała się w jeden z najdziwniejszych trójkątów miłosnych w historii?
Bodil Steensen-Leth odpowiada na to pytanie w iście fachowy sposób. Zaznacza jednocześnie, iż scenariusz filmowy nie wykorzystuje wszystkich nietuzinkowych aspektów powieści – książka jest znakomitym poszerzeniem historii przedstawionej w filmie w reżyserii Nikolaja Arcela.