Książka składa się z dwóch komplementarnych części. Pierwsza część – zatytułowana Podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień – obejmuje trzy główne rozdziały. W rozdziale pierwszym – zawierającym Charakterystykę wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – dokonano prezentacji uzależnień, agresji w relacjach społecznych i ryzykownych zachowań seksualnych, występujących w populacji dzieci i młodzieży. W drugim rozdziale Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – cele, zadania, założenia podjęte zostały zagadnienia związane z różnymi sposobami definiowania pojęcia profilaktyki społecznej, opisano typy i stopnie oddziaływań profilaktycznych oraz scharakteryzowano sylwetkę i warsztat metodyczny nauczyciela, prowadzącego zajęcia profilaktyczno-wychowawcze. Kolejny rozdział warianty programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programu odnosi się do skuteczności dotychczasowych działań profilaktycznych. Scharakteryzowano w nim poszczególne etapy planowania oddziaływań z zakresu profilaktyki. Zawiera dodatkowo opis strategii działań profilaktycznych w obszarach związanych z stosowaniem substancji psychoaktywnych, prezentowaniem zachowań zadziornych i przemocowych, a także z ryzykownymi zachowaniami seksualnymi. Druga część książki mieści propozycje ćwiczeń warsztatowych ujętych w pięciu blokach tematycznych: Blok integracyjny; Blok „Jaki jestem?"; Blok dotyczący zdrowotnych i psychospołecznych konsekwencji zachowań ryzykownych; Blok dotyczący umiejętności psychologicznych; Blok dotyczący umiejętności społecznych. Opis poszczególnych ćwiczeń obejmuje ich cele, pomoce i przebieg. Część użyteczna w zamyśle ma na celu uzupełnienie przedstawionych w pracy wiadomości teoretycznych. Zarazem ma stanowić pomoc w praktycznym wdrażaniu oddziaływań profilaktycznych.