Przewodnik asygnowany jest dla studentów I roku geografii jako pomoc dydaktyczna do ćwiczeń z gleboznawstwa, realizowanych w ramach modułu „Gleboznawstwo i geografia gleb". Przewodnik składa się z dwóch rozdziałów.
Rozdział I posiada ogólne wiadomości na temat zasad opisu profilu glebowego w terenie i pobierania próbek glebowych, dedykowanych do dalszych analiz w laboratorium. W tej części przewodnika zawarto definicje i symbole literowe stopni genetycznych użytkowane w opisie gleb zgodnie z aktualną Systematyką gleb Polski (2011).
W rozdziale II pozostały zawarte materiały do ćwiczeń laboratoryjnych. Dobór analiz zamieszczonych w przewodniku i dobór metod badawczych jest dopasowany do rozmiaru godzin dydaktycznych przeznaczonych na zajęcia, a także do możliwości aparaturowych laboratorium.
Pozwala to na ogólne zapoznanie studentów z podstawowymi metodami służącymi do badań składu gleby oraz jej atrybuty fizycznych i chemicznych. Spomiędzy szerokiej liczby metod badawczych wybrano do ćwiczeń metody konwencjonalne, stosowane od wielu lat w laboratoriach gleboznawczych.
Są one proste w wykonaniu i mało czasochłonne, przez co studenci mogą samodzielnie przeprowadzić zaplanowane analizy. Przebieg ćwiczeń z gleboznawstwa stwarza potrzebę wcześniejszego przygotowywania się studentów do zajęć, co umożliwia maksymalne wykorzystanie czasu na przeprowadzenie zaplanowanych oznaczeń, a na niektórych zajęciach także na zapoznanie się z alternatywnymi metodami badań wykorzystywanymi w laboratorium.
Każde ćwiczenie w przewodniku zaczyna się krótkim wprowadzeniem teoretycznym, nie wyczerpuje ono jednak omawianej tematyki. Założono, iż student przygotowując się do zajęć będzie korzystał z uzupełniającej literatury, na bazie której opracuje przekazane zagadnienia.
W dalszej części każdego ćwiczenia zamieszczone są szczegółowe instrukcje do wykonania oznaczenia.