Tytuł Obrazy w umyśle Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-246-6 Rok wydania 2007 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 328 Format pdf Spis treści Wprowadzenie – Piotr Francuz 11 Dobrosław Bagiński, Piotr Francuz; I. W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych 19 1. Komunikacja wizualna 19 2. Kody wizualne 20 3. Kształt obiektu wizualnego 21 4. Figura jako pojęcie obiektu wizualnego 23 5. Morfologia, struktura i kontekst jako składowe pojęcia obiektu wizualnego 26 5.1. Morfologia 27 5.2. Struktura 27 5.3. Kontekst 30 6. Figura jako narzędzie organizowania przestrzeni 31 7. Strukturalne parametry kształtu figury 36 7.1. Pojedynczość 37 7.2. Pryncypialność (uchwytność zasady) 38 7.3. Nienaruszalność (kompletność) 39 8. Zakończenie 41 Bibliografia 42 Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński; II. Własności kształtów jako podstawa kodów wizualnych 45 1. Eksperyment 47 2. Metoda 48 2.1. Osoby badane 48 2.2. Materiały 48 2.3. Procedura 50 3. Wyniki 51 4. Interpretacja wyników 60 Bibliografia 61 Jarosław Janowski; III. Przedstawienia wyobrażonej przestrzeni na obrazach 63 1. Widzenie głębi na obrazach 64 1.1. Percepcja bezpośrednia i pośrednia 64 1.2. Widzenie stereopsyjne 66 1.3. Pozastereopsyjne złudzenie głębi 67 1.4. Pozastereopsyjne wskaźniki głębi zastosowane w perspektywie 68 1.5. Perspektywa jako powiązanie transpozycji i porównywania wielkości 80 1.6. Mechanizmy złudzenia głębi niezwiązane z perspektywą 83 1.7. Pozastereopsyjne mechanizmy złudzenia głębi związane z ruchem 91 1.8. Przyczyny przemian w obrazowaniu 92 2. Perspektywa jako poprawna forma demonstrujenia wyobrażeń 95 2.1. Na czym polega odwzorowanie perspektywiczne? 95 2.2. Teorie kwestionujące perspektywę jako poprawny zapis widzenia 96 2.3. Perspektywa jako język 99 Bibliografia 109 Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz; IV. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni 111 1. Neuroestetyczne badania nad sztuką 111 1.1. Czym jest neuroestetyka? 111 1.2. Zadania i cele badawcze neuroestetyki 111 1.3. Niektóre badania neuroestetyczne: wyniki 112 2. Jak mózg/umysł przetwarza informację na temat dzieła sztuki? 113 2.1. O specyfice artystycznie spreparowanego bodźca 114 2.2. Jak mózg przetwarza informację o bodźcu wzrokowym? 116 2.3. Różnice pomiędzy przetwarzaniem informacji o bodźcu zwykłym i artystycznie przetworzonym 119 3. Typologia artystycznych bodźców i reakcji wizualnych 121 3.1. Bodziec iluzyjny 122 3.2. Bodziec niejednoznaczny 124 3.3. Bodziec wyolbrzymiony 127 3.4. Bodziec relacyjny 129 3.5. Bodziec empatyzujący 132 4. Wyobraźnia estetyczna 135 5. Neuropsychologia zachowań artystycznych 140 6. Podsumowanie 144 Bibliografia 144 Piotr Francuz; V. Teoria wyobraźni Stephena Kosslyna. Próba reinterpretacji 149 1. Krótka historia debaty na temat wyobraźni 149 2. Założenia teorii wyobraźni Stephena Kosslyna 155 2.1. Bufor wizualny 156 2.2. Przetwarzanie własności obiektu i własności przestrzeni 157 2.3. Pamięć asocjacyjna 159 2.4. System przerzucania informacji (information shunting) 159 2.5. Moduły: przesunięcia uwagi (attention shifting) i torowania góra-dół (top-down priming) 160 3. Krytyczna analiza teorii wyobraźni Stephena Kosslyna 161 3.1. Wejście do systemu 161 3.2. Czy mózg ogląda wyprodukowane przez siebie mapy topograficzne? 162 3.3. Oddolne i odgórne sterowanie oknem uwagi 165 3.4. Hipoteza holograficznego szkicu pierwotnego w emulatorze percepcyjnym 170 3.5. O neuroanatomicznych podstawach rozpoznawania obiektów wizualnych i typologii wyobrażeń 174 3.6. Jaką rolę w powstawaniu wyobrażeń odgrywają płaty czołowe? 177 4. W kierunku teorii wyobraźni 179 Zakończenie 183 Bibliografia 185 Piotr Markiewicz; VI. Procesy wyobraźni w modelu mózgowia jako systemu zamkniętego 191 1. Mózgowie jako system izolowany 191 2. Dlaczego żachwa zjada swój mózg? 192 3. Neuronauka i model mózgu 193 3.1. Autonomia układu nerwowego 194 3.2. Przedsensoryczne dyspozycje mózgowia 195 3.3. Niezależność mózgowia od stymulacji sensorycznej 196 4. Informacje empiryczne i ich interpretacja 197 5. Wątpliwości 200 6. W kierunku wyobraźni jako systemu symulacji 201 Bibliografia 204 Piotr Francuz; VII. Wyobraźnia jako wytwór aktywności mózgowego emulatora procesów motorycznych i percepcyjnych 207 1. Klasyczne modele kontroli zachowań motorycznych 210 2. Model kontroli zachowania motorycznego za pośrednictwem emulatora ruchu 212 3. Filtr Kalmana 216 4. Wyobraźnia motoryczna 221 5. Wyobraźnia wzrokowa 223 6. Modalny i amodalny emulator 224 7. Percepcja 226 Podsumowanie 227 Bibliografia 229 Bibianna Bałaj; VIII. Umysłowa symulacja z zastosowaniem wyobraźni motorycznej. Przegląd teorii i badań 231 1. Czym jest symulacja motoryczna? 232 2. Czego dotyczy symulacja? Bezpośrednie połączenie między percepcją a działaniem 234 3. Sprawność wyobrażeniowego treningu motorycznego 235 4. Efekt interakcji postawy ciała i zadania wyobrażeniowego 239 5. Rozróżnienie czynności na własne i cudze 242 Podsumowanie 245 Bibliografia 246 Paweł Fortuna; IX. Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej 249 1. Założenia modelu wyobrażeniowego przenoszenia się w narrację (TIM). 251 1.1. Pobudzające wyobraźnię odbiorców przekazy narracyjne 252 1.2. Przenoszenie się w świat narracji a zmiana przekonań odbiorcy komunikatu 254 1.3. Czynniki wpływające na uleganie przeniesieniu w świat narracji 256 2. Empiryczne potwierdzenie założeń koncepcji TIM 257 3. TIM a dwutorowe modele komunikacji perswazyjnej 260 4. Alternatywne wyjaśnienia roli wyobraźni w perswazji narracyjnej – heurystyka symulacji 263 5. Wnioski końcowe 266 Bibliografia 267 Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Paweł Fortuna; X. Wpływ instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na wydajność reklamy prasowej 271 1. Instrukcja wyobrażeniowa a skuteczność reklamy 272 2. Narracyjna forma przekazu 276 3. Pytania i hipotezy badawcze 279 4. Metoda 281 4.1. Zmienne niezależne 281 4.2. Zmienne zależne 282 4.3. Osoby badane i przebieg badań 282 5. Wyniki 283 5.1. Zapamiętywanie treści reklamy 283 5.2. Postawa wobec reklamy i wizerunek marki 285 6. Dyskusja 285 Bibliografia 287 Ewelina Soszyńska, Piotr Francuz; XI. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeń płynących z ciała 291 1. Techniki wizualizacyjne 291 2. Rola instrukcji wyobrażeniowych w aktywizacji wyobraźni 292 2.1. Rola aktora i obserwatora w wyobrażeniu 293 2.2. Werbalizacja wyobrażeń 294 3. Wpływ wyobraźni na myślenie dywergencyjne 295 4. Znaczenie wyobraźni dla odbioru wrażeń płynących z ciała 297 5. Problem i hipotezy badawcze 298 6. Metoda 300 6.1. Materiały 300 6.2. Osoby badane i przebieg badań 300 7. Wyniki 301 7.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne 301 7.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała 306 8. Dyskusja 307 8.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne 307 8.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała 308 Bibliografia 310 Załącznik 1 313 Załącznik 2 314 Źródła i opisy rycin 315 Indeks nazwisk 319