Publikacja jest wyborem tekstów dotyczących języka w mediach współczesnych. Nie stanowi on więc rejestru zmian, jakie dokonały się w języku mediów na przestrzeni dziesięcioleci. Najwcześniejszy zamieszczony w antologii artykuł wydrukowany został w roku 1978, ale fakty w nim analizowane w równej mierze i jakości dotyczą mediów dzisiejszych.
Książka podzielona jest na części poświęcone potężnym mediom: prasie, radiu, telewizji i Sieci. Celem Autorek niniejszego wyboru było dostarczenie jego adresatowi, czyli studentowi specjalizacji dziennikarskiej albo specjalności dyskurs publiczny w obrębie studiów humanistycznych, a istotnie polonistycznych, wiarygodnego przekroju stanu badań.
Publikacja ma stanowić przewodnik i pomoc w studiowaniu językowokomunikacyjnych aspektów dyskursu mediów. Zamieszone w niej artykuły lingwistów, czasem trudno przystępne, dają orientację w tym, co wiemy o języku w mediach/języku mediów.
{pomocn|przydatn)y w samodzielnym pogłębianiu wiedzy ma być również zaproponowany zestaw lektur, które umieszczają badania językoznawcze w szerszym kontekście dyscyplin naukowych zajmujących się mediami.