Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, które człowiek powinien opanować w czasie swego życia. Społeczeństwo amerykańskie uważa, że czytanie jest zajęciem zbyt trudnym, żeby warto się było nim interesować. Nie inaczej jest w polskim społeczeństwie. Gwałtownie spada liczba osób czytających cokolwiek. Sondaże są wręcz zastraszające. Świadomość tego, jak wielką rolę odgrywa umiejętność czytania we współczesnym świecie, powinna skłaniać wszystkich nauczycieli do zwracania uwagi na kształcenie umiejętności czytania, co ma zapobiec późniejszym trudnościom w jej opanowaniu. W książce Autor opisuje warianty czytania, metody użytkowane w początkowej nauce czytania (także te eksperymentalne). Czytelnik odszuka tu również informacje na temat cech prawidłowego czytania, troszeczkę historii na temat elementarzy, z których uczyli się nasi przodkowie. Ważną problematykę poruszono w rozdziale na temat dziecięcych trudności w czytaniu.
Tytuł Istota czytania Autor Sebastian Taboł Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-768-7 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 liczba stron 224 Format pdf Spis treści Część I
Istota cyklu czytania
1. Znaczenie słowa „czytanie"
2. Polskie elementarze do nauki czytania w latach 1550–1994
3. Fizyczna, fizjologiczna i psychologiczna istota nauki czytania
3.1. Analizator wzrokowy
3.2. Analizator słuchowy
3.3. Aparat rezonacyjno-artykulacyjny
3.4. Zjawiska psychofizyczne
4. Gotowość do nauki czytania
5. Determinanty wydajnego czytania
6. Higiena czytania
6.1. Ławka szkolna
6.2. Druk i papier
6.3. Oświetlenie
7. Rola umiejętności czytania
Część II
Metody nauki czytania
1. Metody syntetyczne
1.1. Metoda alfabetyczna
1.2. Metoda fonetyczna
1.2.1. Plastikowa odmiana metody fonetycznej
1.2.2. Analityczna odmiana metody fonetycznej
1.3. Metoda sylabowa
2. Metody analityczne
2.1. Metoda wyrazowa
2.2. Metoda zdaniowa
2.3. Metoda globalna
3. Metody analityczno-plastikowe
3.1. Metoda analityczno-plastikowo-zgłoskowa
3.2. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa
3.2.1. Metoda analityczno-plastikowo-wyrazowa o charakterze wizualnym
3.2.2. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze praktycznym
3.2.3. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze fonetycznym
3.3. Metoda analityczno-syntetyczno-zdaniowa
Część III
Eksperymentalne metody nauki czytania
1. Metoda G. Domana
2. Metoda I. Majchrzak
3. Metoda barwno-dźwiękowa H. Metery
4. Metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego
5. Metoda dobrego Startu M. Bogdanowicz