W książce zostały zaprezentowane poglądy i praktyczne oferty dydaktyczne, które stały się dla Autora źródłem inspiracji i wsparcia w promowaniu koncepcji kształcenia wczesnoszkolnego bez odwoływania się do części przemocy strukturalnej i symbolicznej w postaci poziomów szkolnych i selekcji. Zamieszczone w książce przykłady pracy z dziećmi poprzez stymulowanie i odwoływanie się do ich zainteresowań oraz twórczego myślenia można zastosować także w tradycyjnym kształceniu, wzbogacając o nie indywidualizację nauczania w szkole i w domu. Autor sądzi, że każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie i swych podopiecznych. Żywi przy tym nadzieję, iż pomogła ona nie tylko przetrwać ówczesny niełatwy okres „nędzy" materialnej, ale i zaowocuje kolejnymi inspiracjami i eksperymentami w naszym szkolnictwie. Szkołę nie tylko można, lecz i trzeba permanentnie zmieniać, aby radość uczenia się wszystkich związanych z nią osób — równocześnie uczniów, jak i ich rodziców i nauczycieli i władz oświatowych - stanowiła jeden z ważnych czynników wartości i produktywności jej oddziaływań. Wolność w edukacji nie rozwiązuje wszelkich związanych z nią problemów, niezależnie od tego, jak byśmy ją definiowali. Ona je dopiero formuje, a dzięki czemu pozwala każdemu z nas podejmować samodzielnie decyzje dotyczące własnej strategii kształcenia innych i samokształcenia. Edukacja w wolności jest wyzwaniem szczególnego rodzaju dla tych pedagogów, którym tak trudno rozstać się z autorytetem wzorem jego urzeczywistnienia.
Tytuł Edukacja w wolności Autorzy Bogusław Śliwerski, Wiesława Śliwerska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-763-2 Rok wydania 2008 Kraków liczba stron 206 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Bogusław Śliwerski
Nauczycielka wolności
Bogusław Śliwerski
Klasy autorskie - realia i nadzieje
Bogusław Śliwerski
Dlaczego edukacja bez poziomów?
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Psychopedagogiczne założenia klasy autorskiej w nauczaniu początkowym w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
niedługi bilans dokonań w klasie autorskiej w roku szkolnym 1990/1991 w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Część II
Helena Rodak
Nauczanie bez klasycznych ocen
Franz Josef Kuhn
Dziecko w drodze ku samodzielności.
O wewnętrznej reformie szkoły
Jórg Ramseger
Szkoły oporu. Radykalne szkoły reform w praktyce
Bogusław Śliwerski
Szwajcarskie doświadczenia edukacji w wolności i demokracji
Wydział Wychowania Plastycznego
Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi
Projekt zadań pracowni wizualnych metod nauczania
z myślą o wspieraniu edukacji w wolności
Wiesława Śliwerska
Wybrane oferty zadań dydaktycznych
Wiesława Śliwerska
Dzień Edukacji Narodowej (miniatura sceniczna dla klas I—III)
Anna Sowińska
Edukacja poprzez stymulowanie zainteresowań
Agnieszka Kaźmierczak
Nauczanie poprzez stymulowanie aktywności twórczej