Kultura, rozumiana szeroko, jako całokształt ludzkich działań, obnaża duchową rzeczywistość człowieka. Jest ona bowiem we wszystkich swoich przejawach sposobem jego bytowania, wyznacza także możliwości i wytycza drogi urzeczywistniania właściwego mu powołania.
Zapewne także dlatego nakłania, a nawet zmusza, nie tylko do opisu i jego analizy,z zasady do refleksji. Problematyka dotycząca kultury stanowi zbiór złożonych i powiązanych ze sobą zagadnień, których rozwiązania się wzajemnie warunkują.
Obejmuje ona rozważania przedmiotowe i meta-przedmiotowe z uwzględnieniem perspektywy historyczno-filozoficznej. Należą do niej, prócz zwyczajowo umieszczanych w obrębie kultury działań artystycznych, naukowych i religijnych, także działalność polityczna, ekonomiczna i wychowawcza.
Fakt ten powoduje konieczność podjęcia badań interdyscyplinarnych w obrębie samej filozofii (np. Filozofii sztuki i estetyki, filozofii nauki, epistemologii, filozofii religii i teodycei, filozofii polityki i filozofii społecznej).
Nade wszystko jednak nie chodzi o odpowiedź na pytanie „jak?", ale na pytanie „dlaczego?", na pytanie o istotę kultury, zachodzących w niej zjawisk i przemian i ich konsekwencję i celowość.
To zaś podstawową czyni refleksję nad sposobem istnienia kultury oraz nad istotą człowieka, jego miejscem w świecie, postawami moralnymi i preferencjami aksjologicznymi. Problemy współczesnej kultury, a zwłaszcza jej dość powszechnie diagnozowany kryzys, wywołują, iż podejmowane w tej książce zagadnienia, prócz tego,z pewnością mają znaczenie teoretyczne, przekraczają rozmiar filozoficznych, zamykających się w obrębie akademickiego dyskursu spekulacji i nabierają ważnego rozmiaru praktycznego.
Jeżeli bowiem człowiek jest jedynym twórcą, celem i adresatem tak szeroko rozumianej kultury, to właśnie wypracowanie w nim umiejętności refleksji i autorefleksji, rozumienia przyczyn i celów, podejmowania świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w procesach kulturowych winno być przedmiotem refleksji.
zebrane w niniejszym tomie rozprawy i przyczynki traktują o wielu aspektach „bycia człowiekiem kultury". Dociekania ich autorów są prowadzone w rozmaitych obszarach, począwszy od historyczno-filozoficznego,formującego współczesność, poprzez zagadnienia powinności i odpowiedzialności i uważanego dość powszechnie niemal za logo współczesnej kultury konsumpcjonizmu, aż do sztuki, polityki i współczesnego wymiaru śmierci.
prezentując w jednym tomie rozważania z odległych niekiedy regionów myśli filozoficznej, czynimy to w przekonaniu,nawet w pewnym stopniu dotkną one kondycji człowieka i kultury.