W monografii FILOZOFIA MYŚLENIA podejmowana jest próba wyodrębnionia ontologicznego podłoża, stanowiącego warunek możliwości konstytucji człowieczej duchowości, w tym typowo duchowego rozumu, w obrębie którego wydarza się myślenie podmiotu transcendentalnego. To ontologiczne podłoże umożliwia ukazanie człowieka jako JEDNO (jako idea człowieka), w którym tkwią WSZYSTKIE możliwości, choć jeszcze NIC nie jest wskazane, oraz jako JEDNOŚĆ, stanowiąca podstawę wszystkich możliwych aktywności. Przedmiotem refleksji filozoficznej ujętej w niniejszej rozprawie nie są tezy nauk pozytywnych, ani ich uogólnianie. Filozof nie wchodzi w kompetencje badaczy nauk empirycznych, w tym biologii człowieka czy psychologii człowieka, ale formułuje tezy metafizyczne, ontologiczne czy epistemologiczne. Falsyfikacja czy weryfikacja twierdzeń nauki odbywa się na gruncie metodologicznym danej dyscypliny naukowej. Główne problemy filozofii są konsekwencja odpowiedzi na pytania: Co to jest człowiek? albo Kim jest człowiek? Jak jest realne to, iż człowiek poznaje? Co umożliwia poznanie? Jakie są warunki możliwości poznania? Pytania te po raz pierwszy w dziejach myśli europejskiej zadaje Kant w ramach filozofii krytycznej, lecz odpowiedz m.in. Formułuje Husserl w ramach fenomenologii i Wittgenstein w ramach ontologii języka. Dwa pytania Kanta: quid facti? (pytanie o fakty) i quid juris? (pytanie o prawomocność, czyli pytanie o warunki możliwości) otwierają horyzont myślenia, w którym już jest zawarta możliwość kryterialnego rozróżnienia tego, co transcendentalne i tego, co empiryczne, a tym samym rozróżnienia podmiotu transcendentalnego od podmiotu empirycznego. Odpowiedz na pytanie: kim jest człowiek? – już jest konsekwencja odpowiedzi na pytanie: jakie są warunki możliwości poznania?
Tytuł Filozofia myślenia Podtytuł Ontologiczne, językowe i metodologiczne determinanty myślenia Autor Adolf E. Szołtysek Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-671-0 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 314 Format pdf Spis treści WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
CZŁOWIEK JAKO PODMIOT MYŚLĄCY
1. Teoria człowieka
1.1. Istota człowieka
1.2. Istota ludzkiej egzystencji
1.3. Właściwości sfery psychicznej człowieka
1.4. Właściwości sfery duchowej człowieka
1.5. Myślenie aksjologiczne człowieka
1.6. Myślenie moralne człowieka
2. Epistemologiczne atrybuty podmiotu myślącego
2.1. Realne formy myślenia
2.2. Kompetencje podmiotu empirycznego
2.3. Kompetencje podmiotu transcendentalnego
ROZDZIAŁ II
MYŚLENIE W JĘZYKU NATURALNYM
1. Myślenie lingwistyczne
1.1. Wybrane koncepcje języka
1.2. Wybrane koncepcje znaczenia
1.3. Wybrane koncepcje znaku
2. Teoria trójjedni języka
2.1. Język transcendentalny jako zasada ogółu języków
2.2. Język jako potencja, czyli język naturalny
2.3. Zdanie języka naturalnego jako aktualizacja języka
2.4. Warunki sensowności zdania języka naturalnego
ROZDZIAŁ III
MYŚLENIE W JĘZYKU TRANSCENDENTALNYM
1. Problem prawomocności nauk
1.1. Neopozytywistyczna wykładnia nauki
1.2. Nauka normalna a programy badawcze
1.3. Transcendentalne zakotwiczenie badan empirycznych
2. Transcendentalny kontekst odkrycia idei teorii
2.1. Teoria relatywu
2.2. Teoria tła
2.3. Teoria konstruktu myślowego
2.4. Teoria modelu pojęciowego
ANEKS
MYŚLENIE W JĘZYKU PEDAGOGIKI
1. Możliwość myślenia teoretycznego
2. Myślenie nakierowane na nauczanie i wychowanie
3. Myślenie procedura badan
BIBLIOGRAFIA