Książka jest głosem w dyskusji o zmianach na pierwszym etapie edukacji. Może pełnić funkcję podręcznika uzupełniającego równocześnie dla studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej przygotowujących się do podjęcia pracy w klasach I-III, jak i nauczycieli – praktyków. Podręcznik ten wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, którzy wraz z wprowadzeniem reformy oświatowej stanęli w obliczu nowych wymagań programowych. Niemało treści odnosi się do dydaktyki i metodyk przedmiotów szczegółowych, do wszystkich bloków przedmiotowych, które wraz ze zmianami w drodze ku „społeczeństwu uczącemu się" powinny posiłkować się innymi niżeli dotychczas przesłankami – wynikającymi z przemian między innymi w zakresie sposobów i środków gromadzenia wiedzy. W książce znajdują się liczne przykłady, zestawienia, scenariusze, schematy uwzględniające jednocześnie pewne propozycje literatury źródłowej, jak i organizację, przebieg i rezultaty badań empirycznych. Całość dopełniają przypisy, streszczenie w języku polskim, francuskim i angielskim oraz Aneksy.
Tytuł Jak uczyć uczenia się Podtytuł Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej Autor Beata Oelszlaeger Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-771-7 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 liczba stron 276 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Rozdział 1. W stronę edukacji zorientowanej na dziecko uczące się
1.1. Kilka uwag o uczeniu się dzieci
1.2. Systemy edukacyjne a podmiotowe działania uczniów – trochę historii
Rozdział 2. Rodzaje działań samokontrolnych i samooceniających – ich edukacyjne konsekwencje
2.1. Samokontrola i samoocena w działaniach podmiotowych dzieci
2.2. Działania samokontrole i samooceniające jako nieodzowne składniki podmiotowego uczenia się dzieci
2.3. O środkach i metodach kształcenia działań podmiotowych dzieci w wybranych koncepcjach edukacyjnych
Rozdział 3. Od adaptacji do samodzielności – z badań nad kształceniem działań podmiotowych
3.1. Samokontrola i samoocena w działaniach podmiotowych dzieci – kształt problematyki i sposobów jej badania
3.2. Środki i metody kształcenia działań podmiotowych dzieci
3.3. Przejawy i zakres podmiotowości dzieci w działaniach edukacyjnych
3.4. Samokontrola i samoocena w planowaniu i realizacji zadań edukacyjnych
Rozdział 4. Wiedza o uczeniu się – charakter działań podejmowanych poprzez nauczyciela i uczniów
4.1. Działania nauczyciela a działania uczniów
4.2. Działania uczniów a działania nauczyciela
4.3. Inne aspekty kształcenia działań podmiotowych
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis przykładów
Spis aneksów
Aneksy
Streszczenie
Resumé
Summary