motywem książki są kompetencje osób realizujących edukację kulturalną w różnych miejscach i rolach. Autorzy zgromadzonych w niej tekstów pokazują w jak wielu kontekstach można, warto a choćby trzeba dziś mówić o kompetencjach realizatorów współczesnej edukacji kulturalnej.
Książka mieści wyniki badań i analizy dotyczące kompetencji kształconych w ramach studiów akademickich i różnych form doskonalenia zawodowego, kompetencji wykorzystywanych i najmocniej {pomocn|przydatn)ych w działaniach osób podejmujących edukację kulturalną, kompetencji oczekiwanych przez pracodawców oraz środowiska, w których prowadzone są takie działania, kompetencji postulowanych przez prowadzących takie działania, wreszcie zdobywanych przez nich poprzez różne doświadczenia osobiste, zawodowe, doświadczenia przekładające się na różne ich biografie.
Prezentowana książka pokazuje problem kompetencji w kontekście podejmowania i pełnienia roli realizatora edukacji kulturalnej przez osoby o różnej profesji – animatorów społecznych i kulturalnych, instruktorów różnego rodzaju zajęć związanych z kulturą, osób pracujących w instytucjach oświatowych i wychowawczych, wreszcie – pracowników instytucji kultury zatrudnionych na różnych stanowiskach, menadżerów kultury, pracowników mediów, pracowników szkół wyższych.
Redaktorzy mają nadzieję, że prezentowany tom okaże się inspiracją do dalszych badań, do projektowania i modernizowania programów kształcenia oraz doskonalenia osób prowadzących edukację kulturalną, ale także do szukania nowych form działania w tej specyficznej, tak ważnej dziś dziedzinie edukacji.
Renata Pater: Animatorzy edukacji muzealnej. W poszukiwaniu „jakościowych" innowacji dla dydaktyki akademickiej, ss. 407-420. (tekst uzupełniony o brakujące w wersji papierowej przypisy)