Handel detaliczny - równocześnie na świecie, jak i w Polsce - jest obszarem aktywnie zachodzących zmian, przy czym, jak się wydaje, ich naukowe wyjaśnienia są niewspółmiernie skromne w stosunku do skali obserwowanych zjawisk. Powyższe stwierdzenie wydaje się zasadne zwłaszcza w odniesieniu do handlu wysyłkowego, zrozumienia jego genezy, rozwoju i prognozowania udziału w handlu detalicznym w przyszłości.Temat, który jak do tej pory, niezwykle w Polsce, nie doczekał się wielu badań, stanowi zagadnienie postaw nabywców wobec tej formy handlu. Jest to zaskakujące, niezwykle jeśli uwzględni się niejednokrotnie podkreślaną w literaturze marketingowej rolę postaw konsumenckich w kształtowaniu i prognozowaniu polityki sprzedażowej. Powyższe przesłanki w pełni uzasadniają konieczność podjęcia na polskim gruncie badań ukierunkowanych na ocenę postaw kupujących wobec handlu wysyłkowego i czynników determinujących ich zmiany. Tym właśnie zagadnieniom poświęcona jest monografia