Tom asygnowany Profesor Helenie Synowiec, wybitnej specjalistce dydaktyki języka polskiego, językoznawczyni, badaczce problematyki śląskiej, obejmuje studia, eseje i szkice wytwarzające przestrzeń ważnych i fascynujących spotkań interdyscyplinarnych, tak standardowych dla edukacji polonistycznej. Przedmiotem oglądu i interpretacji, których tłem stały się refleksje o charakterze teoretycznym: metodologicznym, filozoficznym i aksjologicznym, ogólnokulturowym, teoretycznoliterackim, teoretycznojęzykowym, historycznojęzykowym i dydaktycznym, są różnego typu teksty: dzieła literackie i medialne, edukacyjne (np. Podręczniki, słowniki), teksty popkulturowe i wypowiedzi dzieci i młodzieży – współczesne i sięgające do przeszłości, teksty dedykowane dla dzieci i konwencjonalne, teksty szczególnie związane ze Śląskiem i te o szerszej tematyce. Artykuły, skatalogowane w trzech rozdziałach: Ścieżki kulturowe…, W stronę literatury…, Ścieżki językowe…, ukazują różnorodność i dostatek badań związanych z edukacją polonistyczną, a także jej nierozdzielny, jednoczący charakter – jest ona bowiem obszarem, do którego schodzą się różnorodne filologiczne drogi, gościńce i ścieżki. Praca jest adresowana do językoznawców i literaturoznawców, nauczycieli i studentów i do szerszego grona czytelników – wszelkich zainteresowanych problemami języka, literatury i kultury oraz problemami edukacji polonistycznej.