Czas dorastania i dojrzewania stawia przed młodym człowiekiem przeróżne zadania. Nieraz zadania te wiążą się z wieloma problemami, wątpliwościami, dylematami. Wychowawca to ktoś, kto ma nieść pomoc w tym nieprzystępnym okresie.
Tymczasem współczesność nie oszczędza żadnej ze stron: ani młodzieży, ani pedagogów. Przeciwnie, każdy z nich spotyka się z pewnym chaosem w wielu kwestiach wychowawczych. Jedna z nich to właśnie sfera relacji międzyludzkich, w których płciowość jest pewną okolicznością rozwoju.
Wszak przeróżne koncepcje postrzegania płciowości implikują rozmaite zachowania wychowawcze. W wielorakości wizji brakuje – przynajmniej tak się wydaje – jakiejś myśli spajającej, która mogłaby integrować i na której mógłby zrodzić się pewien zamysł wychowawczy.
Książka jest próbą pokazania najróżniejszych sposobów kształtowania relacji między kobietami i mężczyznami oraz ich konsekwencji dla rozwoju osób każdej płci indywidualnie. Niezwykle rozwijające wydają się tu te relacje, w których wzajemnie szacunkiem otacza się godność człowieka, w których ma miejsce przyjacielska życzliwość i miłość.
Praca ta jest adresowana z zasady do pracowników naukowych parających się pedagogiką, ale także do pedagogów, dla których znaczne są problemy wychowania.