Dzieło quebeckiego pisarza i aktora Roberta Lalonde’a, składające się obecnie z około dwudziestu powieści, zbiorów nowel, esejów i dramatów, wiązane bywa z częściowo indiańskimi korzeniami artysty. W niniejszej książce proponowane jest inne ujęcie twórczości Lalonde’a, oparte na udowadnianej w pracy hipotezie, iż tym, co w różnorodnych proporcjach wspólne dla wszystkich utworów pisarza, jest świadome współzastosowanie dwóch pozornie wykluczających się komponentów: immanencji (immanentyzmu) i transtekstualności.
Każdy analizowany w pracy utwór w swoisty sposób zdaje sprawę z aktualnego stanu świadomości pisarza, z jego zainteresowań, ważnych w danym momencie wspomnień i lektur, a bywa, że i obsesji. Oryginalna materia tych poszczególnych stanów zapisanych w kolejnych powieściach stanowi treść szczegółowych analiz, częstokroć najnowocześniejszych wobec znikomej liczby opracowań tego niedużo badanego dzieła.