Problemy związane z szeroko pojętym zarządzaniem są odzwierciedleniem epoki, do której się odnoszą. W obecnej sytuacji nasze problemy dotyczą i wynikają najczęściej z następujących uwarunkowań: 1) stanu rozwoju gospodarki, tj. Zdolności przedsiębiorstw, przedsiębiorców i pracowników do dopasowania się do wymogów zmieniającego się rynku; 2) polityki społeczno-gospodarczej, która określa kierunki zmiany istniejącego stanu gospodarki i zakres reform i stosowane instrumenty jej wdrażania; w Polsce polityka ta z jednej strony związana jest z budową gospodarki rynkowej i akcesją Polski do Unii Europejskiej, z drugiej zaś – wynika z rozwiązywania zagadnień dotyczących sytuacji kryzysowej na świecie, w tym bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem społeczeństwa i gospodarki; 3) akcesji Polski do Unii Europejskiej, a zwłaszcza przebudowy poszczególnych działów gospodarki i dopasowania ich do wymagań Unii Europejskiej, a w tym powstawania nowych instytucji i mechanizmów funkcjonowania podmiotów gospodarczych, regulacji, zmiany prawa itp.; 4) transformacji społeczno-gospodarczej, która jest następstwem wymienionych uwarunkowań, określających zakres dokonywanych zmian i ich finansowania, w tym finansowania z funduszy unijnych na określone cele (np. W regionach problemowych); 5) sytuacji kryzysowej gospodarki, występującej na świecie i mającej wpływ na przebieg procesów restrukturyzacji, tj. Zakłócenia przyjętych rozwiązań poprzez politykę społeczno-gospodarczą i wydłużania procesów zmian struktury społeczno-gospodarczej; 6) wiedzy na temat zarządzania, w tym zarządzania publicznego, która ułatwia procesy podejmowania optymalnych decyzji i ich realizacji. Analizując poszczególne uwarunkowania procesów zarządzania należy stwierdzić, iż w Polsce zdolność przedsiębiorstw, przedsiębiorców i pracowników do dostosowania się do wymogów zmieniającego się rynku nie jest dostateczna. Spowodowane jest to przeróżnymi czynnikami, poczynając od posiadanego majątku wytwórczego, poprzez wykorzystywane technologie, poziom wykształcenia i umiejętności przedsiębiorców i pracowników, a kończąc na typu i liczbie wprowadzanych innowacji. Przyjęte rozwiązania nie zawsze były ponadto słusznie wybrane i realizowane. Wynikało to z braku systemowego i długofalowego podejścia do przeprowadzonych zmian, które są podstawą kompleksowości i nierozdzielności zarządzania, a w następstwie tego zapewnienia ich stosowności (łącznie z rentownością) i udoskonalonego dopasowania do występujących potrzeb. Nadmiernie także opierano się na metodach zarządzania zaimplementowanych w innych warunkach, nie zawsze stosownych do warunków Polski, która próbuje nadrobić zaległości w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego. Biorąc pod uwagę występujące społeczno-gospodarcze uwarunkowania funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, w niniejszej monografii podjęto próbę naświetlenia aktualnych problemów zarządzania, które po pierwsze uwzględniałyby te uwarunkowania, a po drugie – wskazywały na kierunki zmian, wraz z propozycją wykorzystania konkretnych rozwiązań na wybranych przykładach. Cele pracy posiadają zatem równocześnie charakter poznawczy, jak i aplikacyjny. Monografia składa się z trzech zróżnicowanych części, które jednak wzajemnie się dopełniają. W części pierwszej pt. Makroekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania organizacji i zarządzania nimi ukazano przyczyny współczesnego kryzysu finansowo-ekonomicznego oraz wpływ uwarunkowań makroekonomicznych i instytucjonalnych na ryzyko wypłacalności i płynności w bankach europejskich, a także kształt polityki gospodarczej po kryzysie. Równocześnie szczegółowo określono zagadnienia polityki edukacyjnej i zarządzania edukacją i polityki progresywnej. Osobne zagadnienia – związane z potrzebą reformowania – stanowią rozdziały obejmujące relacje urzędnik – przedsiębiorca i system ochrony zdrowia w Polsce. Druga część pt. Funkcjonowanie organizacji mieści rozważania dotyczące społecznej odpowiedzialność biznesu z perspektywy pracownika oraz odpowiedzialności prawnokarnej menedżerów za antykonkurencyjne praktyki przedsiębiorców. Jednocześnie ukazano cel spółki kapitałowej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki celu spółki Skarbu Państwa. Przedstawiono także wyzwania i problemy, jakie stoją przed sektorem małych i przeciętnych przedsiębiorstw w Polsce. Pozostałe opracowania tej części obejmują konkretne problemy funkcjonowania zróżnicowanego rodzaju organizacji, których rozwiązanie powinno sprzyjać ich wydajniejszemu działaniu, a mianowicie – mechanizm działania controllingu finansowego w przedsiębiorstwie; – rolę przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych; – zasady wynagradzania pracowników wynikające z prawa pracy i ich porównanie z praktyką firm, a także teorią zarządzania personelem; – współkonsumpcję jako wyzwanie dla współczesnego marketingu. Z kolei część trzecia pt. Zarządzanie organizacjami jest poświęcona procesom decyzyjnym w zarządzaniu opartym na pełnym systemie informacyjnym oraz przy wykorzystaniu systemów informatycznych. Zwrócono tutaj uwagę na złożoność uwarunkowań funkcjonowania organizacji (zwłaszcza na rynku międzynarodowym) i na atrybuty jakościowe danych. Zagadnienia te rozpatrywano w odniesieniu do organizacji zarówno biznesowych, jak i publicznych, wskazując na potrzebę doskonalenia systemów zarządzania, jak np. W odniesieniu do zarządzania czasem pracy. Jednocześnie przedstawiono kierunki ewolucji projektowania systemów informatycznych wspomagających zarządzanie oraz wpływ tych systemów na zmiany w naukach o zarządzaniu. Podstawą monografii były wybrane badania i rozważania pracowników Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Badania te mają różny charakter, lecz mam nadzieję,należycie odzwierciedlają tak zakres badań społeczności Wydziału, jak i współczesne problemy zarządzania.
Tytuł Aktualne problemy zarządzania - teoria i praktyka Autor Praca zbiorowa Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW ISBN 978-83-61276-95-1 Rok wydania 2012 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 306 Format pdf