Celem prezentowanej publikacji jest zapoznanie polskiego czytelnika z historią i zasadami funkcjonowania community college- amerykańskiej instytucji oświatowej, która nie ma odpowiednika w naszym kraju. Jest ona najkorzystniejszym przykładem na to, jak w solidny sposób humanizować kulturowo-edukacyjną przestrzeń, w której nieprzystępno jest znaleźć swoje miejsce, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z tak wielokulturowym społeczeństwem jak amerykańskie. Community college to także potężna odpowiedź na różne potrzeby osób dorosłych. Jak zauważa autor, Community College jest instytucją opartą na jak najlepiej pojętej działalności społecznej. Działalność ta wpisuje się w cykl demokratyzacji społeczeństwa, w którym przesłanie "uczyć się, żeby być" zostało uzupełnione zasadą "uczyć się, jak się uczyć przez całe życie". Oprócz użytecznej strony działalności rodzaju community college autor poznał jej drugi wymiar - humanistyczny. Poziom merytoryczny i atmosfera zajęć ze studentami, w których autor uczestniczył, w pełni odzwierciedlały istotę uniwersytetu.
Tytuł Community college Podtytuł humanizacja kulturowo edukacyjna przestrzeni Autor Andrzej Murzyn Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-753-3 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 liczba stron 100 Format pdf Spis treści Wstęp
I. Narodziny oświatowej innowacji
1. Gl Bill i jego znaczenie dla edukacji społecznej
2. Raport Komisji Trumana
3. Lata sześćdziesiąte bodźcem do dalszego rozwoju community colleges
II. Podstawowe założenia in ich realizacja
1. Zasady otwartego dostępu i sprawiedliwości społecznej
2. Wielostronność programów edukacyjnych
3. Konkretne usytuowanie w społeczności lokalnej
4. Nauczanie i uczenie się - w kierunku edukacji poprzez całe życie
5. Wprowadzanie w życie
A. Programy transferowe
B. Programy technologiczno-zawodowe
C. Edukacyjna działalność usługowa
D. Community college - rzeczywista droga do społecznego awansu
III. Studenci i kadra dydaktyczna
IV. Finansowanie i zarządzanie instytucją typu community college
1. Kierownictwo i jego zadania
2. Program rozwoju ekonomicznego i szkolenia pracowników (na przykładzie Kalifornii)
V. W służbie niepełnosprawnym
1. Istota programu DSP&S
2. Działalność kalifornijskiego stowarzyszenia CAPED
VI. Community college w XXI wieku - szanse i zagrożenia
1. Od uczenia się do edukacji
2. Edukacja społeczna
3. Edukacja dla życia czy życie dla edukacji?
znaczące wydarzenia w dziejach instytucji typu community college
Literatura