Głównym celem badań przedstawionych w niniejszej pracy była próba w miarę pełnego opisu dziecięcych upodobań w zakresie ilustracji książkowej w kontekście postrzeganych przekazów obrazowych w dobie kultury wizualnej.
znacznym warunkiem przeprowadzenia tak pojętych badań było połączenie dotychczasowej wiedzy na temat przekazów wizualnych w postaci ilustracji książkowej, a także przeobrażeń cywilizacyjnych, będących wynikiem oddziaływania kultury z próbą określenia ich wpływu na śladowego odbiorcę.
Wielowymiarowy charakter badanego zjawiska wymagał prowadzenia analiz nie tylko pedagogicznych, lecz także socjologicznych, kulturoznawczych, w zakresie estetyki, komunikacji wizualnej i sztuki wizualnej.
Rozprawa Beaty Mazepy-Domagały adresowana jest do artystów plastyków, grafików, modelujących swoiście percepcję obrazu sprzężonego z tekstem i znaczeniem literackim. Na pewno może się stać inspiracją do doskonalenia własnego warsztatu pracy.
Może także okazać się {pomocn|przydatn)a dla nauczycieli, dorosłych pośredników lektury.