Podręcznik jest kierowany do studentów, analityków i menedżerów i wszystkich osób, którym niezbędna jest wiedza z zakresu zarządzania procesami oraz analizy procesów. Zarządzanie procesowe jest obecnie najmocniej rozpowszechnionym podejściem do zarządzania, zalecanym przez teoretyków i praktyków, a nieraz warunkującym pozyskanie uprawnień, certyfikatów oraz przeróżnych form pomocy finansowej.
Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego,sprawność procesów warunkuje poprawność funkcjonowania organizacji i wpływa na jej konkurencyjność rynkową. Jest też koniecznym elementem wprowadzania zmian i usprawnień w organizacji, w tym też wdrażania i modernizowania systemów informatycznych.
Takie całościowe podejście do znaczenia procesowego postrzegania organizacji, ukazuje niniejszy podręcznik. W rozdziale pierwszym zostały przedstawione podstawy teoretyczne i metodyczne podejścia procesowego w zarządzaniu organizacją.
W rozdziale 2 pokazano, w jaki sposób wydajnie identyfikować i modelować procesy w organizacji. Rozdział 3 i 4 zostały poświęcone optymalnie doskonaleniu i optymalizacji procesów, jako metodom doskonalenia oraz optymalizacji funkcjonowania całej organizacji.
W rozdziale 5 pokazane zostało, jak zastosować analizę procesów do projektowania i wdrażania systemów informatycznych.