Zawartość tomu zainteresuje wszystkich, których troską napawają problemy, jakie rosnąca wciąż grupa uczniów ma z werbalizowaniem swoich myśli, uczuć, spostrzeżeń, z posługiwaniem się językiem ogólnopolskim.
Opracowania zamieszczone w zbiorze stanowią bowiem efekt dyskusji, przemyśleń i zamiany doświadczeń badawczych zespołu językoznawców, dydaktyków i pedagogów na temat celów kształcenia językowego we współczesnym dyskursie szkolnym.
Przedstawiają – na szerokim tle świadomości językowej we współczesnym społeczeństwie – wyniki badań nad stanem wiedzy o języku i poziomem wydajności językowej dzieci i młodzieży, a także wnioski dotyczące kształcenia języka uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych po reformie.
Problematyka niniejszego zbioru artykułów obejmuje zagadnienia związane z miejscem, jakie zajmuje nauka o języku w kształceniu polonistycznym (w podstawie programowej, autorskich programach nauczania i podręcznikach).
Dotyczy ona także form wprowadzania wiedzy o języku (pojęć, terminów, zasad poprawnościowych) w praktyce szkolnej oraz sposobów integrowania wiedzy z kształceniem produktywności komunikacyjnej. Refleksję podjęto jeszcze nad kwestią diagnozowania poziomu wiedzy i umiejętności językowych dzieci i młodzieży (uwzględniono tu techniki badawcze, rezultaty badań, konkluzje dydaktyczne).
Wreszcie, w pracy pomieszczono rozważania na temat prognozowania zmian w kształceniu językowym uczniów (z uwzględnieniem postulatów dotyczących kształcenia nauczycieli i opinii samych uczniów o zarysie edukacji językowej).
Kierujemy tom do osób zajmujących się podobnymi badaniami – także w innych ośrodkach akademickich – do nauczycieli polonistów, aby wspomagać ich w interpretowaniu i ocenianiu dokumentów programowych oraz w skutecznym uczeniu o języku, wreszcie namawiamy do jego lektury twórców programów i podręczników, żeby proponowane w zbiorze rozwiązania pomogły wyznaczać kierunki modyfikacji modeli kształcenia językowego w szkole.