Książka jest próbą interpretacji teorii wychowania autorytarnego w Polsce na przestrzeni lat 1948-1989. Stanowi opracowanie łączące przegląd literatury z elementami autorskiej analizy wybranych teorii i koncepcji wychowania. Celem pracy było dokonanie metaforycznej analizy współczesnej pedagogiki autorytarnej. Zagadnienia przeanalizowano z teoretycznego, filozoficznego i historycznego punktu widzenia. Autorka starała się przedstawić, na czym polega odrębność pedagogiki autorytarnej jako odrębnego systemu wychowawczego, czym różni się od innych teorii i jakie czynniki decydują o jej strukturze i wydajności. Adresatami publikacji są zarówno teoretycy, jak i praktycy pedagogiki, którzy dzięki tej pozycji mają szansę zgłębić istotę zjawisk odnoszących się do autorytarnego systemu wychowania, które mimo pluralizmu ofert są stale obecne we współczesnej teorii i praktyce pedagogicznej. Jednym z celów pracy jest także uwrażliwienie na niebezpieczeństwa kryjące się w tym typie oddziaływań wychowawczych.
Tytuł Pedagogika autorytarna Podtytuł Geneza modele przemiany Autor Małgorzata Kosiorek Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-801-1 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 liczba stron 282 Format pdf Spis treści Rozdział I
Ideowo-filozoficzne, społeczno-kulturowe
i psychologiczne założenia totalitaryzmu i autorytaryzmu
Geneza i znaczenie pojęcia totalitaryzm
Źródła ideologii totalitarnych
Krytyka liberalizmu i demokracji z perspektywy wielbicieli totalitaryzmu
Liberalizm
Demokracja
Faszyzm jako ideologia wychowania
Specyfika instytucji totalnych
Ukryte rozmiary instytucji edukacyjnych
Geneza i znaczenie pojęcia autorytaryzm
Pojęcie osobowości autorytarnej
Totalitaryzm – autorytaryzm – autokratyzm
Rozdział II
Pedagogika autorytarna w Polsce w latach 1948–1989
Polska w latach 1948–1989. Państwo totalitarne czy autorytarne?
Model autorytarnej ideologii wychowawczej w Polsce na przestrzeni lat 1948–1989
Istota wychowania i kształcenia autorytarnego w Polsce
– etapy rozwoju autorytarnej refleksji pedagogicznej
Lata 1948/1949–1955/1956
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Lata 1956/1957–1969/1970
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Lata 1970/1971–1989
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Szkoła polska (1948–1989) jako instytucja totalna