Tytuł Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-226-2382-4 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Dydaktyka Języka Polskiego i Literatury Rok wydania 2014 Katowice Wydanie 1 liczba stron 394 Format pdf Spis treści Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) / 9 Część I Międzykulturowe dialogi Hanna Dymel-Trzebiatowska: Literacka gościnność. O Obcym w przekładzie literatury dziecięcej / 15 Agnieszka Przybyła-Dumin: Inny/Obcy w literaturze dla dzieci. Wybrane aspekty / 27 Sylvia Liseling-Nilsson: Obraz polskiej emigracji w najnowszej szwedzkiej literaturze wielokulturowej dla młodzieży / 39 Krystyna Zabawa: Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów / 49 Beata Mytych-Forajter: Plecy mamy. Fiński projekt Markusa Majaluoma w polskim domu / 65 Teresa Dalecka: Napisz do mnie z Afryki / 73 Małgorzata Chrobak: Ucząc się od Jurgielewiczowej. Inna w powieści Katarzyny Pranič Ela-Sanela / 81 Iwona Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo / 95 Piotr Sobolczyk: Przekroczyć społeczną barierę „deprawacji nieletniego". Bohater homoseksualny w literaturze dla dzieci i młodzieży / 105 Część II Przestrzenie międzykulturowej eksploracji Alicja Ungeheuer-Gołąb: Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla / 125 Alicja Baluch: Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej / 143 Magdalena Sikorska, Katarzyna Smyczyńska: Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej / 151 Anna Kadykało: Obraz dziecięcej rzeczywistości w utworach Nikołaja Nosowa / 161 Anita Wolanin: Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej / 175 Karolina Jędrych: O znaczeniu jedzenia w wybranych książkach Marii Krüger / 185 Magdalena Sikorska: Opowieść graficzna Przybysz Shauna Tana, czyli obcość w oku patrzącego / 199 Justyna Budzik: dostatek narysowana na ekranie: Joann Sfar i Marc Chagall w filmowej opowieści o Kocie rabina / 209 Część III Międzykulturowość baśni Oliwia Brzeźniak: Wyszukać (wynajdzieć) baśniowe bohaterki / 225 Marlena Gruda: Tożsamość hybrydalna w bajkach Feri Lainščka / 237 Ewa Ogłoza: O znikomej syrence Hansa Christiana Andersena / 251 Sylwia Gajownik: Polimedialność baśni klasycznych na przykładzie Królewny Śnieżki braci Grimm /267 Ilona Copik, Eugeniusz Szymik: Inność fascynująca — antropologiczna analiza baśni Janoscha o Panamie / 279 Część IV Edukacja międzykulturowa Bronisława Kulka: Z tradycji edukacji wielokulturowej. Teksty podręcznikowe z okresu porozbiorowego przygotowujące do życia w wielokulturowym świecie / 295 Anna Adamczuk-Stęplewska: Wielokulturowość w polskiej literaturze najnowszej jako przedmiot kształcenia polonistycznego na etapie liceum / 311 Iwona Morawska: Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych — dobrodziejstwo czy udręka? / 325 Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w baśni a edukacja międzykulturowa / 339 Ewa Nowel: Szkolne czytanie baśni na III i IV etapie kształcenia / 349 Małgorzata Wójcik-Dudek: Ulubieńcy pamięci umierają młodo — o czytaniu Reduty Ordona / 363 Wanda Matras-Mastalerz: Świat mężczyzny Wredzika, czyli o tolerancji, akceptacji i wielokulturowości w literaturze dla dzieci / 375 Noty o Autorach / 389