Prezentowana publikacja podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie: Jakie czynniki decydują o tym, że niektórzy wiodą udane i pełne sukcesów życie zawodowe, w trakcie gdy inni się borykają z przeróżnymi problemami? Do niedawna uważano, iż czynnikiem w największej mierze decydującym o sukcesie jest wydajność intelektu wyrażona współczynnikiem inteligencji. Obecnie jednak kładzie się nacisk na udział takich czynników jak: inteligencja emocjonalna, inteligencja społeczna, zdolności twórcze czy intuicja. W książce wyodrębniono dwa rodzaje najmocniejszych problemów badawczych. Pierwszy, zasadniczy problem teoretyczny (poznawczy), to pytanie o strukturę ludzkich zdolności. Natomiast drugi typ problemów badawczych można określić mianem użytecznych i dotyczy on potencjalnego wpływu, jaki wymienione zdolności osobno i łącznie wywierają na osiągnięcia szkolne młodzieży. Książka składa się z dwunastu rozdziałów. W początkowych omawiane są podstawowe koncepcje wiążące się kolejno z inteligencją akademicką, emocjonalną, intuicyjną i kreatywnością. W rozdziale piątym spróbowano dokonać syntezy, łącząc te zdolności w spójny model. W kolejnych rozdziałach Czytelnik odszuka równocześnie względnie proste analizy statystyczne (np. Porównywanie przeciętnych z zastosowaniem testu t-Studenta), jak dodatkowo bardziej progresywne techniki analizy danych (np. Analizę czynnikową, analizę skupień, skalowanie wielowymiarowe, analizy regresji, wariancji, analizy korelacyjne). Pracę zamyka rozdział dwunasty, który jest autorskim programem rozwoju zdolności. Treści przedstawione w tej książce adresowane są do Czytelników uprawiających psychologię, pedagogikę lub socjologię oraz do studentów tych dziedzin oraz pedagogów i wychowawców, a także wszelkich osób zainteresowanych psychologią.
Tytuł Konstelacje zdolności Podtytuł Typy inteligencji a kreatywność Autor Maciej Karwowski Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-779-3 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 liczba stron 288 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Rozdział 1
Inteligencja – jedna czy mnóstwo?
tradycyjne ujęcia inteligencji
Współczesne koncepcje inteligencji
Triadowa teoria inteligencji R. J. Sternberga
Koncepcja inteligencji wielorakich H. Gardnera
Rozdział 2
O inteligencji emocjonalnej
Rozdział 3
O intuicji i inteligencji intuicyjnej
Teoria modusów psychiki C. G. Junga i jej implikacje poznawczo-osobowościowe
Poznawcze koncepcje intuicji
Intuicja jako wymiar sfery intelektualnej czy osobowościowej?
W stronę modelu myślenia intuicyjnego
Rozdział 4
Kreatywność
Teoria twórczości ideacyjnej M. A. Runco
Integracyjny model myślenia twórczego M. Mumforda
Twórcza synteza i przejście poprzez chaos – twórczość w ujęciu J. Kujawskiego
Ogólne czy specjalne zdolności twórcze?
Rozdział 5
W poszukiwaniu równowagi zdolności
Rozdział 6
Metodologia badań
Uwagi wstępne
Cele i pytania badawcze
Metoda
Hipotezy
Próba
Rozdział 7
Analiza wyników badań
Intuicjoniści i racjonaliści
Struktura zdolności