Książka ukazuje obraz współczesnej stylistyki, wyróżniając zmiany (poznawcze, metodologiczne, interpretacyjne), jakie uruchomiła wprowadzona w przestrzeń badawczą tej dyscypliny kategoria dyskursu. W perspektywie dyskursu rozpatrywane są tu podstawowe pojęcia stylistyki: tekst, fason, podmiot i jego wybory strategii komunikacyjnych, style typowe (odmiany użyteczne i style wysokogatunkowe) i style indywidualne, które, w nowym ujęciu, odkrywają swe niezauważane wcześniej wartości, a przed stylistyką otwierają świeże badawcze wyzwania. W opracowaniu wątki teoretyczne splatają się z interpretacjami wybranych zagadnień (np. fason a płeć, stylistyczne aspekty dyskursu feministycznego, podmiotowy aspekt stylu, odbiorca jako współtwórca wypowiedzi) w kontekście równocześnie solidnych tekstów, jak i dyskursów współczesnej kultury. Publikacja jest adresowana nie tylko do wąskiego grona stylistyków, badaczy i studentów kierunków filologicznych, lecz do wszelkich, których zajmuje problematyka społecznej komunikacji.