Tytuł Edukacja Jutra. Drogowskazy – Aksjologia – Osobowość Autor Kazimierz Denek Język polski Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanitas ISBN 978-83-64788-18-5 linia Monografie Edukacja Jutra Rok wydania 2015 Sosnowiec ilość stron 331 Format pdf Spis treści Jadwiga Uchyła-Zroski
Życie uczonego w poszukiwaniu i realizacji wartości 21
1. Refleksje nad problematyką części pierwszej 24
2. Wartości – ich atrybuty, znaczenie w edukacji i rozwoju osobowości 28
3. Uniwersytet – jego tradycje i misja 30
4. Relacja mistrz – student w świetle wychowania osobowego 32
5. Jaki będzie uniwersytet przyszłości? 35
6. Zakończenie 35
Wstęp 37
Część pierwsza: Każdy z nas jest Odysem…
Rozdział I. Ojczyzna 49
1. Suma własnych wspomnień, oczekiwań, planów i nadziei 51
2. Jedna, nierozłączna Ojczyzna 53
3. Ojczyzna wśród innych wartości 55
Rozdział II. Patriotyzm 60
1. W sensie miłości do swojego narodu 61
2. Czym jest dziś dla nas patriotyzm? 61
3. Zastępowanie eposu narodowego 64
4. To, co noszę w sercu i umyśl 66
Rozdział III. Znad Ikwy i Wilii do Poznania 68
1. „Jeżeli kiedy w tej mojej krainie…" 68
2. „Tam, gdzie Ikwy srebrne fale płyną…" 72
3. Góry domowe 77
4. Leśniczówka 81
5. Zdradziecki atak Sowietów na Polskę i związane z nim następstwa 92
6. Kraków i Ostrowiec Świętokrzyski 100
7. W nadwiślańskim grodzie księcia Sambora II 106
8. Moi nauczyciele 112
9. W kolebce naszej Ojczyzny 118
10. W Wielkopolsce o wieszczu narodowym z Krzemieńca 120
11. W służbie śladowych Ojczyzn 124
Rozdział IV. Pojednanie 126
1. Poszukiwanie prawdy 127
2. Pamięć 130
Część druga: W stronę aksjologii pedagogicznej i edukacji
Rozdział V. Kryzys wartości czy ich przeżywania? 137
1. Istota i funkcje wartości 139
2. Rodzaje wartości 143
3. Wartości nieprzemijalne (ogólnoludzkie) i poznawcze 148
4. Relacje między wartościami 153
5. Rola wartości w edukacji 155
6. Czy mamy do czynienia z kryzysem wartości? 157
Rozdział VI. Zapotrzebowania edukacji. Oczekiwania a rzeczywistość 160
1. Rzeczywistość 162
2. Oczekiwania 168
Rozdział VII. Ku szkole i nauczycielowi jutra 174
1. Krytyka szkoły 175
2. Poszukiwanie dobrej szkoły i jej cech 178
3. Oczekiwania społeczne wobec prawidłowej szkoły 181
4. O szkole jutra zadecyduje nauczyciel 186
5. Tocząca się reforma szkoły 188
Rozdział VIII. Transformacja uniwersytetu 190
1. Dylematy związane z uniwersytetem 192
2. Wyzwania społeczeństwa wiedzy wobec nauczycieli akademickich i studentów 195
3. Przemiany uniwersytetu 198
4. Ranga nauki i kształcenia akademickiego 203
5. Atrybutyzacja 205
6. Współpraca uniwersytetu z jego otoczeniem społeczno-gospodarczym 207
7. Czy nie grozi nam w ciągłym reformowaniu szkolnictwa wyższego efekt odwrócenia? 209
Rozdział IX. Potrzeba ustawiczności, innowacji i kreatywności w kształceniu uniwersyteckim 213
1. Konieczność zwiększenia jakości uniwersyteckiej dydaktyki 214
2. Nowa rola edukacji we współczesnym uniwersytecie 214
3. Kształcenie ustawiczne 216
4. Innowacyjność 218
5. Kreatywność 219
Zakończenie 221
Bibliografia 230
Danuta Hyżak, Robert Sarnecki
Publikacje prof. Zw. Dr. Hab. Kazimierza Denka w latach 1957-2014 253
Varia
Bogdan Szulc
Biogram autora książki 315
Ewa Czaja
Doktoraty, których promotorem był prof. Zw. Dr hab. Kazimierz Denek 325
Bogdan Urbanek
Udział prof. Zw. Dr. Hab. Kazimierz Denka w Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, komitetach, kolegiach i zespołach rad redakcyjnych 327
Bogdan Urbanek
O profesorze zw. Dr. Hab. Kazimierzu Denku pisali 329