Publikacja skierowana jest do grona odbiorców zajmujących się szeroko rozumianymi badaniami pedagogicznymi i poszukujących rozwiązań dylematów natury metodologicznej. Zmieniająca się rzeczywistość społeczna i edukacyjna powoduje zmiany także w celach badań i formułowaniu problemów, podejściu do procedury eksploracyjnej, wyborze metod i technik badawczych czy wreszcie w ustaleniu przedmiotu i terenu badań.
nowe potrzeby edukacji, warunki funkcjonowania placówek oświatowych, wykorzystywane media dydaktyczne czy uaktualniane cele wychowania, odmienne zadania różnych instytucji wychowawczych, zmieniający się odbiorcy wychowawczych oddziaływań, wyzwalają potrzebę namysłu nad skutecznymi sposobami poznawania rozmaitych aspektów działalności pedagogicznej.
Przygotowana publikacja stanowi zbiór rozważań na temat cyklu badawczego, jego przygotowania, realizacji i możliwości zastosowania uzyskanych wyników w modyfikowaniu działań wychowawczych. Niniejsze opracowanie obejmuje dwie, powiązane ze sobą, części: W poszukiwaniu adekwatnych podejść metodologicznych i Wybrane analizy aktualnych wyników badań w Polsce i na Słowacji.
Wiązanie podejść ilościowych i jakościowych w badaniach empirycznych w pedagogice wydaje się cenne z punktu widzenia szeroko rozumianej „natury badanych faktów, zjawisk i procesów pedagogicznych. (...) równocześnie badacz pedagogiczny, jak i praktyk ma na celu zarówno >opisywanie< i >wyjaśnianie< faktów, zjawisk i procesów, jak i ich >rozumienie< i >interpretowanie< w celu pełniejszego poznania i w związku z tym podejmowania efektywnych działań pedagogicznych".
Choć publikacja obejmuje opracowania różne w swej tematyce, podjętych procedurach badań i skierowane do przeróżnych odbiorców, bez wątpienia może stanowić podstawę do dyskursu nad złożonymi zagadnieniami metodologii badań pedagogicznych.