Autorzy proponują, by doświadczenie estetyczne – ujmowane w kategoriach rozproszenia i integracji – traktować jako reprezentatywne dla ogólnie pojętego doświadczenia nowoczesności. Pokazują, w jaki sposób to jedno z podstawowych zagadnień estetyki może być potraktowane jako klucz do zrozumienia przemian progresywnej i współczesnej kultury.
Pierwsza część tomu obejmuje teksty, które poruszają najogólniejsze problemy filozoficzne związane z genealogią, statusem i charakterem nowoczesnego doświadczenia. W drugiej autorzy dokonują wieloaspektowej charakterystyki doświadczenia estetycznego, ukierunkowanej na wydobycie tytułowego napięcia między procesami/fenomenami integracji i rozproszenia, badając je w odniesieniu do solidnych postaci doświadczeń estetycznych.
Trzecia część pokazuje artystyczne wymiary doświadczenia estetycznego oscylującego pomiędzy biegunami integracji i rozproszenia. Tematyka publikacji jest bardzo aktualna, zwłaszcza w świetle stopniowego odchodzenia od tradycyjnych opisów i analiz doświadczenia innowacyjności, z którymi można się zetknąć w istniejącej literaturze przedmiotu, i pojawiania się nowych związków między badaniami estetycznymi a przemianami w sztuce współczesnej.
Zbiór zawiera teksty renomowanych uczonych, pokazując tym samym obecny stan badań nad estetyką i filozofią kultury w reprezentowanych poprzez nich środowiskach. The authors propose an interpretation of the aesthetic experience – presented in categories of dispersion and integration – as representative of the more generally understood experience of modernity.
They show how one of the fundamental concepts of aesthetics can be used as a key to understanding the transformations of modern and contemporary culture. The authors deal with issues of the genealogy, status and character of the modern experience, they portray numerous aspects of the aesthetic experience, with a focus on highlighting the tension between integration and dispersion.
They also present the artistic elements of the aesthetic experience, oscillating between the two categories.