Tytuł Dyscyplina finansów publicznych. Aktualne problemy w systemie odpowiedzialności [PRZEDSPRZEDAŻ] Autorzy Paweł Borszowski, Jerzy Lachowski, Ewaryst Kowalczyk, Wojciech Gonet, Anna Ostrowska, Janusz Sarnowski, Jacek Wantoch-Rekowski, Paweł Majka, Anna Kościńska-Paszkowska, Ewa Piechota-Oloś, Arkadiusz Babczuk, Ewa Kosior, Klaudia Stelmaszczyk, Wojciech Bożek, Michał Stawiński, Krzysztof Czarnecki, Małgorzata Filipek, Sylwester Kuchnio, Anna Rotter, Joanna Małgorzata Salachna, Martyna Wilmanowicz Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8223-089-5 seria Monografie Rok wydania 2020 liczba stron 336 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 13
Przedmowa | str. 19
Rozdział 1
Definicje legalne w regulacjach finansów publicznych – zagadnienia wprowadzające (Paweł Borszowski) | str. 21
1.1. Uwagi ogólne | str. 21
1.2. Wybór obszaru podlegającego definiowaniu w regulacji finansów publicznych | str. 23
1.3. Determinanty wprowadzania definicji legalnych dla ograniczenia obszaru nieostrości w regulacji finansów publicznych | str. 28
1.4. Podsumowanie | str. 30
Rozdział 2
Zwroty niedookreślone (nieostre) w tekście aktu prawnego na przykładzie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – analiza wybranych zagadnień (Wojciech Bożek) | str. 32
2.1. Uwagi ogólne | str. 32
2.2. Zwroty niedookreślone i nieostre w tekście aktu prawnego | str. 34
2.3. Zwroty niedookreślone w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na przykładzie „krzywdzącości czynu dla finansów publicznych” | str. 36
2.4. Aspekty ergonomiczne badanej problematyki | str. 47
2.4.1. Wykładnia przepisów o charakterze sankcyjnym | str. 47
2.4.2. Odtworzenie toku rozumowania komisji orzekającej | str. 47
2.4.3. Szkoda dla finansów publicznych. Stopień zgubności czynu dla finansów publicznych (mały, niewielki, szeroki, rażący) | str. 48
Rozdział 3
Dostęp do danych publicznej w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Anna Kościńska-Paszkowska) | str. 50
3.1. Uwagi ogólne | str. 50
3.2. Jawność na gruncie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 52
3.3. Dostęp do niektórych informacji | str. 55
3.4. Podsumowanie | str. 59
Rozdział 4
Wina jako przesłanka odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Jerzy Lachowski) | str. 61
4.1. Uwagi ogólne | str. 61
4.2. Pojęcie winy jako przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 62
4.3. Przesłanki przypisania winy | str. 67
4.4. Funkcje winy | str. 72
4.4.1. Funkcja legitymizująca winy | str. 72
4.4.2. Funkcja winy w procesie rozmiaru kary | str. 74
4.5. Dodatek funkcjonalny – dobór tez z orzecznictwa | str. 75
Rozdział 5
optymalność kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wybrane zagadnienia (Wojciech Gonet) | str. 78
5.1. Uwagi ogólne | str. 78
5.2. Czyny wywołujące stratę finansową dla sektora finansów publicznych | str. 79
5.3. Czyny niepowodujące straty finansowej dla sektora finansów publicznych | str. 81
5.4. Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 83
5.5. Koszty nowoczesnania | str. 85
5.6. Podsumowanie | str. 87
Rozdział 6
Rola obrońcy w innowacyjnaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Ewa Kosior) | str. 88
6.1. Uwagi ogólne | str. 88
6.2. Umocowanie obrońcy | str. 90
6.3. Tajemnica | str. 94
6.4. Relacja pomiędzy obwinionym a obrońcą. Kolizja interesów | str. 96
6.5. Podsumowanie | str. 103
Rozdział 7
prawidłowość ugody w przedmiocie należności cywilnoprawnej jako warunek wyłączający bezprawność gospodarowania środkami publicznymi (Joanna M. Salachna) | str. 105
7.1. Uwagi ogólne | str. 105
7.2. Obowiązujące unormowania. Podstawowe warunki zawarcia ugody i ich systemowa analiza | str. 106
7.3. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – zasady | str. 111
7.4. Schemat oceny skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej | str. 112
7.5. Zawieranie ugód a kryteria kontroli zarządczej. Zmieniony schemat oceny skutków ugody | str. 114
7.6. Formuła zawarcia ugody | str. 120
7.7. Względna dobrowolność zawarcia ugody poprzez jednostkę sektora finansów publicznych (okoliczności wskazujące na obligatoryjność ugodzenia się) | str. 121
7.8. Podsumowanie | str. 124
Rozdział 8
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a udzielanie ulg w spłacie należności jednostek sektora finansów publicznych (Paweł Majka) | str. 125
8.1. Uwagi ogólne | str. 125
8.2. Zakres regulacji prawnych | str. 126
8.3. Pojęcie należności jednostek sektora finansów publicznych | str. 129
8.4. Pojęcie niezgodnego z przepisami udzielania ulg | str. 133
8.5. Podsumowanie | str. 136
Rozdział 9
Upoważnienie jako podstawa do nabycia zdolności dyscyplinarnej za czyny naruszające dyscyplinę finansów publicznych (Anna Rotter) | str. 138
9.1. Uwagi ogólne | str. 138
9.2. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych jako podmiot potencjalnie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 141
9.3. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej | str. 144
9.4. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków głównemu księgowemu | str. 150
9.5. Upoważnienie a pełnomocnictwo | str. 153
9.6. Dobry rozdział zadań między pracowników a nienależyte wykonywanie poprzez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej | str. 154
9.7. Podsumowanie | str. 156
Rozdział 10
Naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań – próba systematyzacji i oceny (Anna Ostrowska) | str. 157
10.1. Uwagi ogólne | str. 157
10.2. Dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia | str. 160
10.3. Dokonanie wydatku z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków | str. 165
10.4. Zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia albo z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań | str. 169
10.5. Podsumowanie | str. 174
Rozdział 11
konstrukcja prawna odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z dokonywaniem wydatków publicznych w formie dotacji na realizację zadań publicznych (Klaudia Stelmaszczyk) | str. 176
11.1. Uwagi ogólne | str. 176
11.2. Wadliwe udzielenie albo przekazanie dotacji – art. 8 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str. 179
11.3. Niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji – art. 8 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. 189
11.4. Nieustalenie kwoty do zwrotu – art. 8 pkt 3 u.o.n.d.f.p. | str. 193
11.5. Podsumowanie | str. 198
Rozdział 12
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nierozliczeniem w terminie otrzymanej dotacji (Krzysztof Czarnecki) | str. 199
12.1. Uwagi ogólne | str. 199
12.2. Obowiązek rozliczenia jako signum specificum dotacji | str. 200
12.3. Budowa prawna wybranych rodzajów dotacji a odpowiedzialność na podstawie art. 9 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. 203
12.4. Podsumowanie | str. 213
Rozdział 13
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie (Michał Stawiński) | str. 216
13.1. Uwagi ogólne | str. 216
13.2. Geneza i charakterystyka przepisu art. 9a u.o.n.d.f.p. | str. 216
13.3. Charakter prawny subwencji dla publicznej uczelni akademickiej | str. 219
13.4. Dysponowanie subwencją przez publiczne uczelnie akademickie a znamiona czynu z art. 9a pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. 223
13.5. Pierwsza interpretacja (obfita) | str. 223
13.6. Druga interpretacja (wąska) | str. 224
13.7. Problemy funkcjonalne | str. 228
Rozdział 14
O konieczności nowelizacji art. 14 u.o.n.d.f.p. (Jacek Wantoch-Rekowski, Martyna Wilmanowicz) | str. 230
14.1. Uwagi ogólne | str. 230
14.2. Delikt finansowy z art. 14 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str. 230
14.3. Artykuł 14 pkt 1 a art. 16 ust. 1 u.o.n.d.f.p. | str. 233
14.4. Ład finansów ubezpieczeń społecznych a ZUS | str. 236
14.5. Aspekty użyteczne – wybrane orzecznictwo | str. 239
Rozdział 15
nowe Prawo zamówień publicznych – wyzwania dla orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Sylwester Kuchnio) | str. 243
15.1. Uwagi ogólne | str. 243
15.2. Znaczenie nowych unormowań zamówień publicznych | str. 243
15.3. Zmiany przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczących naruszeń w obszarze zamówień publicznych | str. 247
15.4. Podsumowanie | str. 252
Rozdział 16
Dylematy zamówień podprogowych z perspektywy odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Małgorzata Filipek) | str. 253
16.1. Uwagi ogólne | str. 253
16.2. Zamówienia podprogowe – definicja i ich rodzaje | str. 254
16.3. Zasady udzielania zamówień do progu 30 000 euro | str. 262
16.4. Konsekwencje naruszenia zasad wydatkowania środków publicznych | str. 266
16.5. Podsumowanie | str. 269
Rozdział 17
Delikt określenia kryteriów oceny ofert w sposób niezgodny z przepisami o zamówieniach publicznych (Ewaryst Kowalczyk) | str. 271
17.1. Uwagi ogólne | str. 271
17.2. Pojęcie kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych | str. 272
17.3. Pojęcie określenia kryteriów oceny ofert | str. 274
17.4. Pojęcie niezgodności z przepisami o zamówieniach publicznych jako kwalifikacji określenia kryteriów oceny ofert | str. 277
17.5. Naruszenia przepisów dotyczące doboru poszczególnych rodzajów kryteriów oceny ofert | str. 279
17.5.1. Naruszenie zasady określającej konieczność określania kryteriów oceny ofert związanych z przedmiotem zamówienia | str. 279
17.5.2. Naruszenie zasady ograniczonego użycia jedynego albo dominującego kryterium cenowego | str. 280
17.6. Naruszenia dotyczące sposobu (metody) formułowania dobranych kryteriów oceny ofert | str. 281
17.7. Podsumowanie | str. 282
Rozdział 18
Naruszanie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej. Aspekty prawne i ekonomiczne (Janusz Sarnowski) | str. 284
18.1. Uwagi ogólne | str. 284
18.2. Znaczenie i funkcje sprawozdawczości w systemie finansów publicznych | str. 285
18.3. Zasady zapewniające jakość prezentowanych danych | str. 287
18.4. Zakres i podstawy prawne sprawozdawczości w sektorze publicznym | str. 288
18.5. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości | str. 289
18.6. Wykazanie informacji niezgodnych z danymi z ewidencji księgowej | str. 293
18.7. Sporządzenie sprawozdania na podstawie błędnej ewidencji | str. 294
18.8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej a uszczerbek dla finansów publicznych. Sankcje za nieprawidłowości w sprawozdawczości | str. 296
18.9. Podsumowanie | str. 298
Rozdział 19
Zmiana umowy o zamówienie publiczne a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w czasie epidemii (Ewa Piechota-Oloś) | str. 300
19.1. Uwagi ogólne | str. 300
19.2. Zmiana umowy na gruncie Prawa zamówień publicznych a dopuszczalna zmiana umowy na podstawie przepisów specustawy o COVID-19 | str. 302
19.3. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych jako następstwo zmiany umowy o zamówienie publiczne w trybie przepisów specustawy o COVID-19 | str. 313
19.4. Podsumowanie | str. 317
Wykaz aktów prawnych | str. 319
Bibliografia | str. 323
Autorzy | str. 329