Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży to szósta publikacja składająca się na cykl poświęcony literaturze osobnej, którego tomy ukazywały się w ostatniej dekadzie. Pierwsza książka z tego procesu była nie tylko pokłosiem konferencji Dziecko — język — tekst, która zainaugurowała organizowane co dwa lata na Uniwersytecie Śląskim spotkania badaczy z całego kraju zajmujących się literaturą czwartą,w dodatku skromnym zwieńczeniem pięćdziesięciu lat istnienia Katedry Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej.
Publikację, którą posiadają Państwo w rękach, można uznać za pewnego typu domknięcie szczególnie owocnego w zakresie badań nad literaturą dla dzieci i młodzieży okresu w historii aktywności katowickiego ośrodka.
Najnowszy tom katowickiego cyklu jest poświęcony w głównej mierze dwóm obszarom badawczym: rozpoznaniu i opisowi roli zmysłów w kontakcie niewielkiego/młodego czytelnika z książką, a także ich obecności w tekstach dla dzieci.
Reprezentacje zmysłów ludzkich w słowie wiodą ku nasyceniu muzycznością, wizualnością, sensualnością, układają się w funkcje pełnione w literaturze czwartej i wobec odbiorcy. Jeśli literatura jest błyskotliwym zmyśleniem, to poddajmy się jej omamom i przyzwyczajajmy do nich zmysły.
Ćwiczmy się w tym od najmłodszych lat.